Verkeersplan Fietsersbond in gemeentelijke IVP-onderzoek

Nieuws
Uitzicht over het unieke weide gebied waar de zuidoostroute is geprojecteerd, in de jaren na realisatie ongetwijfeld aangevuld met woningbouw.
Uitzicht over het unieke weide gebied waar de zuidoostroute is geprojecteerd, in de jaren na realisatie ongetwijfeld aangevuld met woningbouw. (Foto: Alex van der Leest)

CASTRICUM - Het gemeentebestuur neemt het verkeersplan van de Fietsersbond serieus. Het doet nu mee in het lopende onderzoek voor een Integraal VerkeersPlan (IVP), zodat het uiteindelijk volwaardig kan worden meegenomen in de besluitvorming, die pas in de tweede helft van 2021 wordt verwacht. Dat kwam uit de commissievergadering van vorige week donderdag.

Dit succes is bewerkstelligd door een motie, opgesteld door GroenLinks. Tijdens de commissievergadering bleek er een ruime meerderheid voor het voorstel te zijn - verhouding 18 - 7: misschien komen er nog stemmen bij, want het GDB denkt er nog over na. Opmerkelijk was dat ook de VVD de motie steunt en vindt dat ons plan volwaardig moet worden mee-onderzocht, terwijl het CDA het plan van de Fietsersbond (vergeefs) buiten het onderzoek wil houden – omdat die partij het bij voorbaat ‘een anti-auto plan’ vindt. De Fietsersbond sprak in tijdens de commissievergadering.

Aanleiding

Belangrijke aanleiding voor de motie was de brief van 28 oktober jl. ondertekend door 13 organisaties. In die brief werd de gemeente verzocht het onderzoek uit te breiden. Bovendien kegen petities tegen onderzochte varianten veel handtekeningen: 985 voor ‘WestrouteNee!’ en nu al meer dan 1350 voor de nog lopende ‘ZuidoostrouteNee!’ petitie. Beduidend meer dan bijvoorbeeld de handtekeningen vóór de Westroute (200). Opmerkelijk is dat ook dat de initiatiefnemers van de petities voor ons verkeersplan kiezen. Wij ondervinden brede steun bij inwoners van Castricum en Bakkum voor ons ‘Leefbaar Verkeersplan’.

Het ‘Leefbaar Verkeersplan’

Uitgangspunt: een nieuw verkeerscirculatieplan is zeker nodig, maar dat vereist geen extra extra auto-asfalt. Extra auto-asfalt lost uiteindelijk niets op en is destructief voor Castricum. Het ‘Leefbaar Verkeersplan’ pakt verkeersveiligheid aan en reguleert verkeersdrukte. Voor de verkeersdrukte op overweg Beverwijkerstraatweg gaat het plan uit van het inzicht dat autoverkeer met de IJmond verschillende alternatieven heeft, waarbij het gebruik van de ‘noordroute’ zal worden gestimuleerd (N513/N203, A9/A22). Lees het uitgebreide verhaal van het ‘Leefbaar Verkeersplan’ op de website (via deze link).

De drie andere plannen

De drie andere plannen gaan uit van extra auto-asfalt en eventueel autotunnels in het centrum of ten zuiden van het dorp. 

A: de westroute – westelijk van het spoor gebruikt de Zeeweg spoorbrug en spoorwegovergangen Vinkenbaan en Oranjelaan voor autoverkeer, B&C Tunnel in het centrum (naar Mient/Stationsweg) - door de gemeente samen onderzocht wegens vergelijkbare impact op het verkeer inCastricum. D. Zuidoostroute - met een ‘inprikker’ naar de Smeetslaan.

2. Fietstunnels? Liever niet, maar ja, soms nodig.

Een autoweg aanleggen, waarna fietsers blij moeten zijn met een mooie tunnel, is natuurlijk bizar. Wij zijn fietsers, geen mollen.

In het het ‘Leefbaar Verkeersplan’ van de fietsersbond worden geen specifieke fietstunnels genoemd. Dat betekent niet dat de bond geen fietstunnel wil, maar wij zijn daarmee terughoudend. Liever niet. Maar soms is het noodzakelijk, met name op (hoofd)fietsroutes in het gemeentelijk fietsnetwerk (zie kaartje hieronder).

De routes op dat netwerk krijgen extra aandacht voor fietsveiligheid, fietsdoorstroming en andere kwaliteitsnormen. Zo is de Fietsersbond voorstander van een Fietstunnel op de route Dorpsstraat-Beverwijkerstraatweg. Lees daarover meer op de website (zie link).


Kaartje van het in mei 2020 door de gemeente vastgestelde fietsnetwerk. De Fietsersbond had liever meer hoofd fietsroutes gezien, maar gaat nu uit van dit plan, en wil de gemeente er graag aan houden. Belangrijke leidraad voor de Fietsersbond is nog steeds het belangrijke grote onderzoek naar schoolroutes, dat de Fietsersbond in 2016/17 uitvoerde in samenwerking met de drie middelbare scholen in kern Castricum en medewerking van meer dan 1000 scholieren! En aandacht voor alle fietsers, van 8 - 88 jaar.


3. Acties rond de verkeersplannen

Heeft u onze gebroken hart raamposter al? U kunt hem zelf printen (Klik hier voor een link naar de pdf), of bij ons bestellen (A3 of A4 formaat, mail ons uw adres. castricum@fietsersbond.nl)De IVP-enquête over de verschillende varianten staat nog steeds open! Ook tegenstanders van het Leefbaar Verkeersplan worden van harte uitgenodigd. Het is anoniem en is in twee minuten gebeurd! (Klik hier voor een link naar de enquête.)

En dit:

De ZuidoostrouteNee! petitie staat nog open. (Klik hier voor de link naar de petitie)De WestrouteNee! petitie is inmiddels afgesloten.


4. Gemeentelijke enquête voor oudere fietsers

Iets anders. Een stagiaire bij de gemeente vraagt om een enquête in te vullen over fietsveiligheid voor senioren in Castricum. Bent u 55+? Dit is de enquete: Enquete


Vragen? Opmerkingen? Kritiek? Steun? Mail naar castricum@fietsersbond.nl of bel 0251-671839