Ook in heel Castricum 30km-zone?

Algemeen
Simpelste oplossing van 30KM-zone, zonder bijbehorende snelheidsremmers of zigzagverlegging
Simpelste oplossing van 30KM-zone, zonder bijbehorende snelheidsremmers of zigzagverlegging (Foto: Aart Toth)

CASTRICUM - Vanuit de landelijke politiek en grootstedelijke overheid wordt een plan geopperd om in alle stedelijke gebieden een 30km-zone in te stellen. In Castricum zijn er al enige ingesteld via borden, zonder dat ze zijn ingericht volgens de regels. Die regels blijken immers nogal onduidelijk, waarbij elke gemeente zijn eigen interpretatie heeft.

Eigenlijk is de uitspraak van een minister van Justitie in het verleden het duidelijkst met, “Een 30km-zone is zo ingericht dat je er niet harder dan 30km/h kan rijden”. Dat is dus niet de Castricumse Dorpsstraat die als ‘Fietsstraat’ is ingericht en 30km/h snelheidsbeperking. Juist in het recente ‘autoluw project’ was duidelijk dat hier grote overschrijdingen plaatsvinden, mede door de inrichting en het ontbreken van handhaving.

door onze verslaggever Aart Tóth

Hoe ziet een 30km/uur-gebied eruit?

Volgens het SWOV, oftewel Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, is de volgende stelling de juiste, “In 30km/uur-gebieden mengen langzaam en gemotoriseerd verkeer. Dat wil zeggen dat er in principe voor fietsers geen aparte voorzieningen zijn, en soms ook niet voor voetgangers. Doorgaand autoverkeer wordt geweerd door een beperkt aantal toegangen (inritten) tot de gebieden, door het instellen van eenrichtingsverkeer of door het aanbrengen van een ‘knip’ in een voorheen doorgaande route (externe link). Een lage snelheid wordt fysiek afgedwongen door bijvoorbeeld drempels, plateaus, wegversmallingen of zigzagverleggingen van de wegas.

Begin en einde 30km/uur-gebied moeten herkenbaar zijn

Het begin en einde van een 30km/uur-gebied moeten duidelijk herkenbaar zijn door een poortconstructie: met borden, ondersteund door een in- en uitritconstructie. Binnen een 30km/uur-gebied heeft verkeer van rechts voorrang; er zijn in beginsel geen voorrangswegen of -kruispunten. Uitzonderingen hierop vormen hoofdfietsroutes en busroutes: daarop zijn voorrangskruispunten toegestaan. Bij het verlaten van een 30km/uur-gebied moet, vanwege de uitritconstructie, aan alle andere verkeer voorrang worden verleend”.

Reactie Fietsersbond Castricum

Alex van der Leest van de Fietsersbond vat het als volgt samen, “Ja, 30 km/h straten zoveel mogelijk inrichten met snelheid remmende maatregelen, conform CROW-richtlijnen. In 30 km/h wegen met druk autoverkeer fietsen/auto’s zoveel mogelijk scheiden. Met dit schrijven hebben we in ons bericht naar de politiek voor de gemeenteraadsverkiezingen. Gemeente Castricum kiest voor het afwaarderen van 50 km/h naar 30 km/h zones. Vooral de wegen in verblijfsgebieden, of langs het station die niet goed zijn ingericht, zoals in kern Castricum de Beatrixstraat, Ruiterweg, Mient, Stationsweg, CF Smeetslaan (tussen Geesterduinweg en Laan van Albert’s Hoeve) en Cieweg. Tekortkomingen van de af te waarderen wegen: ontbreken van middeneilanden voor oversteken en het ontbreken of het te krap zijn van het vrij liggende fietspaden. Ook de Heereweg in Bakkum is volgens ons rijp voor een 30km/h gebied” Bovendien is de fietsersbond voorstander van woonerven zoals in sommige gemeenten nog bestaan. Stelling daarbij is, “Castricum geeft de straat terug aan de mensen. Autoluwe straten met beperkt doorgaand autoverkeer, die geen onderdeel zijn van het gemeentelijk Fietsnetwerk, worden in overleg met bewoners omgevormd tot een 15 km/h omgeving. Bij voorkeur een woonerf zonder onderscheid tussen de rijbaan (voor auto’s en fietsers) en de trottoirs. Een straat om te wandelen, te spelen en te ontmoeten”, afsluitend de Fietsersbond.

Grootste belanghebbende is gemeente

Grootste belanghebbende in dit verhaal is de gemeente Castricum, waarbij verantwoordelijk wethouder Verkeer & Vervoer Paul Slettenhaar als volgt reageerde, “Wij gaan altijd voor verkeersveiligheid, het 30km-plan speelt in Amsterdam, wij werken nu aan het IVP oftewel Integraal Verkeers Plan. Afhankelijk daarvan gaan we kijken naar de verkeerstromen en eventueel ook naar bovenstaande voorstellen”.