Ingezonden bericht: autoluwe Dorpsstraat geen oplossing als PHS er komt

Algemeen
In de huidige situatie wordt de Beverwijkerstraat overgang door Prorail/NS al als een van meest gevaarlijke spoorwegovergang van Nederland aangemerkt.
In de huidige situatie wordt de Beverwijkerstraat overgang door Prorail/NS al als een van meest gevaarlijke spoorwegovergang van Nederland aangemerkt. (Foto: Yvette van der Does)

In deze notitie wil ik wijzen op de nadelen en gevaren van de voorkeursvarianten van de gemeente. Deze varianten dienen mijn inziens allemaal getoetst te worden aan: 

Het verbeteren en veilig maken van alle spoorwegovergangen voor zowel langzaam als snel verkeer; (nog beter het laten vervallen van gelijkvloerse kruisingen)

En de gevolgen van het in te voeren spoorboekloos (PHS) rijden van treinen daarbij te betrekken.

Mobiliteitsgroei
Uit bijgaande prognosetabellen van de Rijksoverheid blijkt dat het gebruik van de auto zowel in de lage als in de hoge varianten toeneemt. Dit wordt met name veroorzaakt doordat we in 2040/2050 allemaal elektrisch rijden.

Wat verder opvalt is dat naast een forse stijging van het treinverkeer ook een flinke stijging van het elektrische fietsverkeer wordt verwacht. Helaas wordt dit laatste veroorzaakt door de verwachte sterke stijging van het gebruik van e-bikes. Dit gaat ten koste van het niet elektrisch fietsen zodat in zijn totaliteit het fietsverkeer in de toekomst nauwelijks toeneemt.

Helaas, omdat dit een veel meer onveilige vorm van fietsverkeer is. Als een dergelijke groei van het e-bikeverkeer zich ook in Castricum en Bakkum voordoet, dan zullen de fietsers ernstige hinder ondervinden van de langere sluitingstijden van de gelijkvloerse spoorwegovergangen.

Ook blijkt uit de onderstaande tabel van het treinverkeer na invoering van het spoorboekloos rijden (PHS) dat er een forse groei wordt verwacht van treinreizigers op het traject Amsterdam-Alkmaar.

Veiligheid spoorwegovergangen
Het gemeentebestuur stelt in haar brief d.d. 1 december 2021 aan Prorail over PHS dat sterk betwijfeld wordt of in de huidige situatie de zogeheten dichtligtijden kunnen worden bekort en de robuustheid ,lees ook de veiligheid, van de spoorwegovergang(-en) bediening kan worden verbeterd. Uit eerder onderzoek bleek dat immers onmogelijk.

De samenwerking gemeente en Prorail verloopt slecht blijkens de brief van december van vorig jaar van Prorail aan de gemeente, waarin de gemeente wordt verweten dat er in de afgelopen jaren geen toekomstvaste oplossing is geboekt. Om die reden was Prorail daarom half vorig jaar ‘op eigen houtje’ opnieuw een onderzoek gestart.

In de huidige situatie wordt de Beverwijkerstraat overgang door Prorail/NS al als een van meest gevaarlijke spoorwegovergang van Nederland aangemerkt. Na de invoering van spoorboekloos rijden van treinen wordt die nog gevaarlijker. Zeker is dat de andere vijf spoorweg overgangen in Castricum door PHS ook nog veel gevaarlijker worden.

Bron: rapport ‘Integrale mobiliteitsanalyse, www.rijksoverheid.nl

Bron: Prorail

Implicaties van de gecombineerde effecten

De combinatie van toenemend auto- en e-bikesverkeer in de periode 2030 tot 2050 zal dramatische gevolgen hebben voor de veiligheid van de spoorwegovergangen.

Een toename van auto- en treinverkeer die zal leiden tot nog gevaarlijkere situaties op de gelijkvloerse kruisingen. Dit wordt het meest heftig ter plaatse van de Beverwijkerstraatweg;

Ook blijft Castricum achter met twee dorpskernen die structureel van elkaar zijn gescheiden door een spoorsnelweg die tot grote onveiligheid leidt.

En ook uit de recente onderzoek/proefneming de Beverwijkerstraatweg overgang veiliger te maken door de afsluiting Dorpsstraat/Schoutenbosch blijken de nadelen daarvan voor de verkeerssituatie in Castricum ongewenst en onuitvoerbaar.
Grote delen van Castricum worden hierdoor praktisch onbereikbaar en smalle wijk straten zijn volstrekt niet berekend op een toename van het autoverkeer. In nu nog rustige woonwijken ontstaat veel verkeersoverlast en worden voor met name jonge kinderen gevaarlijk.

In combinatie met een verwachte sterke stijging van het auto gebruik en van e-bikes zal deze verkeerskundige oplossing in woonstraten dramatisch slecht uitpakken.

Conclusie
Geen van de huidige voorkeursvarianten van de gemeente leidt, rekening houdend met bovenstaande prognoses, tot een robuuste toekomstbestendige, bedrijfszekere en veilige verkeersoplossing.

Zeer gevaarlijke gelijksvloerse kruisingen handhaven kan gewoonweg niet als het programma hoogfrequente spoor (PHS) van Prorail/NS door Castricum wordt ingevoerd.

PHS conflicteert met de te verwachten forse toename van het elektrisch autogebruik en e-bikes.

Van meet af aan heeft alleen de politieke partij DeVrijeLijst daarom bij de gemeente nader onderzoek bepleit van het omleggen van de spoorlijn naar de N203 de zogeheten “Groene Variant”. De volledige gemeenteraad heeft inmiddels er wel mee ingestemd dat deze variant wordt voorgelegd aan de samenwerkingspartner ( Prorail/NS/Provincie)

Met vriendelijke groet,

Henk van der Eng

Lid maatschappelijke denktank integraal verkeersplan Castricum.