Er is een enorme saamhorigheid ontstaan om elkaar te helpen, op welke manier dan ook.

Dankbaar
Er is een enorme saamhorigheid ontstaan om elkaar te helpen, op welke manier dan ook. Dankbaar ((Foto: stock.adobe.com))

Medewerkers Stichting Vrijwaard Den Helder alert en bevlogen

DEN HELDER - De Stichting Vrijwaard is actief in de ouderenzorg in Den Helder met diverse woonzorglocaties en een cliënt gedreven visie. De zorg- en dienstverlening van Vrijwaard wordt vanuit zes locaties door ongeveer 400 medewerkers en 300 vrijwilligers geleverd. Naast zorg levert Vrijwaard diensten zoals maaltijdservice aan huis. Onder de paraplu van Vrijwaard wordt de huishoudelijke ondersteuning geleverd door HulpThuis Vrijwaard. Stichting Vrienden van Vrijwaard levert leden voordelen, kortingen op bijvoorbeeld maaltijdservice en voorzieningen zoals het gebruik van de fitnessruimtes bij Vrijwaard. De opbrengsten uit de contributie worden gebruikt om cliënten vele extra's bieden. Denk hierbij aan de aanschaf van een duofiets of uitstapjes.

Die uitstapjes behoren sinds de uitbraak van het coronavirus in Nederland voorlopig tot het verleden en inmiddels geldt dat ook voor bezoek. Op de zorglocaties van Stichting Vrijwaard wonen cliënten boven de 55 jaar met een lichamelijke of psychogeriatrische zorgvraag, zoals dementie. De kwetsbare doelgroep dus. Sinds de uitbraak van het virus komen ook in Vrijwaard veel vragen binnen over het coronavirus en de gevolgen voor cliënten, naasten en medewerkers. Adviseur Marketing en Communicatie Brenda Koning: "Vrijwaard volgt alle maatregelen in lijn met het RIVM en zoals afgekondigd door de overheid. Zo werden de restaurants, ontmoetingsruimtes, dagbesteding, fitnessruimtes en de winkeltjes op de locaties op 13 maart gesloten. Activiteiten, uitstapjes, speciale diners en overleggen zijn gestaakt. De bezoekregeling van maximaal een persoon per bewoner per dag ging vorige week vrijdag naar helemaal geen bezoek meer op de locaties. Een zeer ingrijpende maatregel. Maar we konden niet anders. Een uitzondering op de sluiting van de locaties geldt voor het bezoeken van cliënten in de terminale zorgfase. Hierover kunnen dan individuele afspraken worden gemaakt. Medewerkers worden voortdurend geïnformeerd worden over de status van het virus in Nederland. Ook zijn zij op de hoogte van de besmettelijkheid en het herkennen van de symptomen van het virus en werken volgens protocollen."

Hartverwarmend en ontroerend

Volgens Brenda is er door de bewoners rustig gereageerd op de maatregelen terwijl de medewerkers bij Vrijwaard alles uit de kast halen om de bewoners niet te laten vereenzamen. Brenda: "De activiteitenbegeleiders zijn ingezet op de zorglocaties waar zij de zorg ondersteunen bij de dagactiviteiten. Wij werken op dit moment ook hard om alternatieve en creatieve manieren van contact mogelijk te maken tussen cliënten en naasten, zoals skypen of facetimen. Vorige week hebben we op sociale media en op onze website een oproep geplaatst om kaartjes en tekeningen naar de cliënten te sturen en daaraan is goed gehoor gegeven. Er komen stapels kaarten en tekeningen binnen en ook worden er veel bloemstukjes en planten bezorgd. Afgelopen zondag kwam DJ Erik Houweling en zanger Lars Groenink langs alle zorglocaties een optreden geven. Cliënten konden het goed zien en horen en hebben enorm genoten van dit geweldige initiatief."

Bevlogenheid

Het mag duidelijk zijn dat in deze tijden nog meer van de zorgmedewerkers gevraagd. "De bevlogenheid was al groot, maar om in deze onzekere tijd de gevraagde zorg te leveren aan onze cliënten is een teamprestatie van ongekende orde. Ook al omdat we vrijwel geen beroep kunnen doen op onze vrijwilligers. Voor deze groep hanteren we sinds 13 maart een terughoudend beleid. Alleen wanneer zij geheel risicovrij zijn en noodzakelijk zijn voor de voortgang op de locatie, kunnen zij in overleg met de locatie worden ingezet. Desalniettemin is het begrip en aanpassingsvermogen onder de medewerkers erg groot. Binnen de teams en ondersteuning is een enorme saamhorigheid ontstaan om elkaar te helpen, op welke manier dan ook."

Dankbaar

In deze tijden van minimaal contact en overige maatregelen is er volgens Brenda ook veel om dankbaar voor te zijn. "Ieders inzet wordt enorm gewaardeerd. Het begrip en aanpassingsvermogen van de medewerkers laat een grote kracht zien. De tomeloze inzet voor cliënten, naasten en elkaar. Naast de zorgteams zetten de ondersteunende diensten alle zeilen bij om ervoor te zorgen dat buiten de zorg zaken als schoonmaak, transport, voeding, enzovoort geregeld zijn. Medewerkers van HulpThuis Vrijwaard blijven waar mogelijk naar de klanten gaan en proberen zo te zorgen dat naast het poetsen de klant ook wat gezelschap heeft en kijken tevens of het goed gaat met de klant. Wat een enorme saamhorigheid om ervoor te zorgen dat de zorg door kan. En de reacties, kaartjes, bloemen van iedereen die de cliënten en medewerkers een hart onder de riem steekt."

Verantwoordelijkheid

Op de vraag wat de Vrijwaard de mensen mee wil geven antwoordt Brenda namens de stichting: "We maken uitzonderlijke tijden mee. De maatregelen hebben gevolgen voor iedereen. We doen er alles aan om de omstandigheden zo veilig en zo prettig mogelijk te laten zijn voor bewoners en medewerkers, gegeven de situatie in Nederland op dit moment. Tegelijkertijd zijn we alert en volop bezig met de gevolgen en werken we samen in de regio met alle partijen in de zorg om verdere besmetting tegen te gaan. De maatregelen opvolgen is ieders verantwoordelijkheid. Ga dus niet op bezoek bij ouderen, bel ze vaker en langer of stuur ze een kaartje."

Meer berichten