‘De opzet is dat Helders geld in Den Helder uitgegeven blijft worden’

Algemeen
Veel van de gerechten worden bezorgd door de eigen bezorgdienst
Veel van de gerechten worden bezorgd door de eigen bezorgdienst (Foto: JutterClub)

DEN HELDER - JutterStad is een Helders programma dat is opgezet om Den Helder en Julianadorp als winkelgemeente te promoten én om lokale besteding en de lokale economie te stimuleren. Het programma bestaat uit een digitale winkelstraat (JutterStad) waarin Helderse ondernemers zich kosteloos presenteren, een bestelplatform voor food en non-food met een lokale en duurzame bezorgdienst (JutterClub) en een loyaliteitsprogramma waarmee pashouders kunnen sparen, kortingen krijgen, meedoen aan winacties én betalen (JutterPas). Allemaal in het teken van ‘Wees loyaal, koop lokaal!’.

Digitale winkelstad door corona in stroomversnelling

JutterStad is ondergebracht in de ‘Coöperatie Bestel Maar U.A.’. Vanuit deze coöperatie is een team van enthousiaste en gedreven professionals met passie aan het werk gegaan om het ‘lokaal kopen’ via JutterClub, JutterStad en JutterPas in de gemeente Den Helder flink te versterken. Volgens de initiators ontstaat hierdoor een spreekwoordelijke digitale muur om Den Helder waar Helders geld in Den Helder uitgegeven blijft worden. Ondernemer Tino Kerdijk - mede-eigenaar van Druktemaker, Kbaal en BitPuma - is voorzitter van de coöperatie. “Bewust hebben we het platform ondergebracht in een coöperatie waar transparantie voorop staat”, zegt hij. “Dit nieuwe kindje komt mede tot stand doordat de verdigitalisering van het MKB in Nederland volgens wetenschappers enorm achterblijft. Rabobank-retailspecialist en innovatiemanager René de Visser onderkende dit al langer en klopte vorig jaar met dit idee aan bij ons bedrijf. Met onze kennis en skills hebben we een platform gebouwd waarin we heel veel tijd hebben gestoken. Dit alles met maar één helder doel: meer omzet genereren voor onze eigen ondernemers. Het platform ontzorgt gebruikers volledig zodat iedereen er voordeel van heeft.”

Hoe werkt het?

JutterClub: op Jutterclub.nl zijn op dit moment meer dan 20 horecabedrijven aangesloten en vinden veel maaltijden hun weg naar de inwoners van Den Helder. Om een indruk te geven: in de maand december werden er 1379 bestellingen doorgegeven met meerdere maaltijden en een omzet van € 48.462,00. De totale omzet bedraagt inmiddels € 279.865,00. Kerdijk: “Veel van deze gerechten worden bezorgd door onze eigen bezorgdienst. Wij hebben de ambitie om in totaal 50 restaurants via JutterClub te helpen aan extra omzet. Om deze ambitie waar te maken hebben we meer mensen aangenomen om iedere ondernemer snel en adequaat te kunnen ondersteunen. Zo geven wij restaurants zonder eigen bezorgdienst de mogelijkheid om via onze bezorgdienst extra omzet te genereren.” Via Facebook wordt JutterClub onder meer flink onder de aandacht gebracht. “We geven gerechten en ondernemers op Facebook een podium met professionele fotografie en teksten. Ook hebben we ambassadeurs op de weg die flyeren. Deelnemers zijn te herkennen aan de JutterClub- en JutterStad-stickers op de ramen. De ondernemers adviseren de klant steeds vaker om via ons gezamenlijke platform hun producten te bestellen. Want delen is vermenigvuldigen.”

JutterStad

De Helderse Ondernemers Vereniging Binnenstad (HOB) en het Ravelijncenter hebben in overleg met detailhandelsfederatie Den Helder (DFD) akkoord gegeven voor de inrichting en implementatie van JutterStad. “Dit unieke concept maakt het mogelijk dat inwoners van Den Helder, maar ook daarbuiten, worden geprikkeld om onze mooie stad zowel fysiek als digitaal te bezoeken. Iedere detaillist kan worden aangesloten op JutterStad en krijgt een eigen digitale etalage. JutterStad biedt de mogelijkheid om dag-, week- en maandaanbiedingen te plaatsen en verkopen. JutterStad is er technisch klaar voor. Onze professionals staan in de startblokken om de ondernemers te helpen met fotografie en teksten om samen de digitale etalage te kunnen inrichten. Het team blijft doorlopend beschikbaar om het platform up to date en compleet te houden.”

JutterPas

Volgens Tino Kerdijk ondersteunen stakeholders, zoals de gemeente Den Helder en de Woningstichting, maar ook een groeiend aantal andere bedrijven, het ‘lokaal kopen’ via JutterClub en JutterStad volledig. “Ja, het initiatief wordt enthousiast omarmd en gesteund door Gemeente Den Helder die zowel vanuit sociaal- als economisch perspectief aansluit, door Citymarketing die zorg draagt voor het lokale en regionale bereik en door Rabobank Kop van Noord-Holland die met een royale bijdrage vanuit het coöperatiefonds de ontwikkeling van het programma mede mogelijk maakt. Inmiddels zijn er bijna 2000 JutterPassen met waarden in omloop. Woningstichting Den Helder was de eerste grote werkgever die een gratificatie uitgaf in de vorm van lokaal te spenderen bestedingstegoed. Op 15 december kregen ruim 330 medewerkers van Woningstichting Den Helder een kerstpakket met een JutterPas die geladen was met €100 bestedingstegoed. Het tegoed kan door pashouders worden verzilverd bij winkels en horeca die zijn aangesloten bij het loyaliteitsprogramma en/of het bestelplatform.”

Uitdaging

De uitdaging is om de aankomende tijd zoveel mogelijk in- en uitgiftepunten bij de ondernemers te realiseren. Het concept van de loyaltypassen is helder en duidelijk: geef geen geld uit bij de grote landelijke bedrijven buiten Den Helder maar geef het uit in Den Helder! Kerdijk: “We bieden hiermee een totaalpakket met veel initiatieven. We zijn er met onze bedrijven Druktemaker, Kbaal en BitPuma volledig op ingericht. Dat was een zware investering maar we doen het voor de ondernemers die we hiermee extra perspectief bieden. Dit alles draagt alleen maar bij aan de gezondheid van Den Helder. Het verbindt partijen met elkaar. Kortom: we zijn erg blij met de voortgang en ontwikkelingen binnen dit ambitieuze project dat we in de nabije toekomst ook gaan uitrollen in andere gemeenten. Den Helder is hiermee een hele mooie pilot. Maar voorlopig is alles erop gericht Den Helder sluitend en waterdicht te krijgen. Onze ambitie is dat we eind dit jaar meer dan 15.000 JutterPassen in omloop hebben!”

Helderse ondernemers kunnen zich gratis aansluiten bij JutterStad. Meer informatie en aanmelden kan eenvoudig via https://meedoen.jutterstad.com/.. Check ook https://jutterclub.nl of de Facebookpagina https://www.facebook.com/Jutterclub.

Inmiddels zijn er bijna 2000 JutterPassen met waarden in omloop.