Pulsvisserij en Brexit geven zorgen in Den Helder en Den Oever

Algemeen
De vissersvloot in Den Oever heeft te maken met hoge kosten door de boomkorsvisserij en hogere brandstofprijzen.
De vissersvloot in Den Oever heeft te maken met hoge kosten door de boomkorsvisserij en hogere brandstofprijzen. (Foto: Bert Westendorp)

DEN HELDER – Bij directeur Pim Visser van visafslagen Den Helder en Den Oever overheerst optimisme, maar zijn er ook zorgen. “De eerste maanden van dit jaar draaiden we daarentegen boven verwachting met de visafslag. In 2018 was nog sprake van het verplaatsen van visafslag Den Helder naar de visafslag in Den Oever, maar dat is inmiddels al een gepasseerd station. Een deel van ons pand in Den Helder proberen we te verhuren. Dat was altijd al de bedoeling. Tot een paar jaar terug was het pand ook inderdaad verhuurd aan een offshore bedrijf. Maar door het teruglopen van die activiteiten vertrok de firma. Met het aantrekken van windenergie hopen we een deel van ons gebouw weer te verhuren.”

Vissers moeten keuzes maken

Hoewel door corona de omzet van de visafslag in 2020 zo’n tien procent kelderde, was dat toch nog een meevaller. “Door corona was de omzet minder omdat bijvoorbeeld restaurants door de corona-maatregelen dicht moesten en aan die bedrijven dus ook maar mondjesmaat vis geleverd werd. Maar eind 2020 ging het weer de goede kant op. En de eerste maanden van 2021 draaien we verrassend goed.”

Minder kreeft

Het hoofdpijndossier ligt volgens Visser bij de Brexit en het verbod op pulsvisserij. “Er is door de Brexit-maatregelen veel minder kreeft aangevoerd. Die markt valt voor een deel weg. Met ingang van 1 juli is de pulsvisserij door de Europese Unie verboden. Dat betekent dat vissers weer over moeten stappen op de boomkorsvisserij.”

Elektroden

Pulsvisserij laat vissen op de zeebodem door elektroden aan een kabel schrikken, waarna de vissen vervolgens vanuit de zeebodem in het net springen. Bij boomkorsvisserij sleept een stalen ketting over de bodem van de zee, waarna vervolgens de vissen in een net belanden. “Pulsvissen is veel goedkoper. Het slepen van een stalen net over de zeebodem kost veel meer energie, wel zo’n 45 tot 50 procent. En met de huidige stijging van de prijs van dieselolie geeft dat voor de vissers financiële problemen. Nu hebben veel vissers hun schepen al aangepast voor de boomkorsvisserij, maar er zijn ook vissers die door een gebrek aan opvolging en de hogere kosten plannen hebben hun schip te verkopen. Veel vissers hebben moeite hun hoofd boven water te houden”, legt Visser uit.

Hoe dat uitpakt zal waarschijnlijk dit jaar blijken.

Tekst: Bert Westendorp