Samenwerking tussen Bestel Maar U.A. en Stichting Jutterstad in Den Helder bekrachtigd

Algemeen
V.l.n.r. Lambert Bruin, Tino Kerdijk, Stef van Amesfoort, Jon Ruigrok en Mark de Graaf.
V.l.n.r. Lambert Bruin, Tino Kerdijk, Stef van Amesfoort, Jon Ruigrok en Mark de Graaf. (Foto: Druktemaker)

DEN HELDER - De Helderse Coöperatie Bestel Maar U.A. (moederbedrijf van Jutterclub.nl) en Stichting Jutterstad (samenwerking tussen HOB en Ravelijncenter) tekenden eind vorige week hun samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de realisatie van de digitale Helderse winkelstad op www.jutterstad.nl. Het doel: meer online verkopen en meer traffic naar de winkels van Helderse ondernemers.

‘Een geweldige stap voorwaarts in deze bijzonder moeilijke tijden’

“Een geweldige stap voorwaarts in deze bijzonder moeilijke tijden”, zegt Stef van Amesfoort, een van de initiatiefnemers in deze samenwerking en bestuurslid van de nieuw opgerichte Stichting Jutterstad. Na het succes van Jutterclub.nl is vanuit de Coöperatie Bestel Maar contact gezocht met onder andere het Ravelijncenter en de Helderse Ondernemers Vereniging Binnenstad (HOB). Het uitgangspunt daarbij was helder: het succes voor de horeca ook realiseren voor alle overige ondernemers in Den Helder en Julianadorp. “Het leek ons de meest logische stap in Den Helder, we weten hoeveel omzet er online wegvloeit uit onze stad naar de grote online platformen”, meldt Tino Kerdijk, voorzitter van de Coöperatie. Hij vervolgt: “We hebben gezien dat deze lokale aanpak werkt, Heldenaren willen heel graag bij Helderse ondernemers bestellen, maar het moet ze wel gemakkelijk gemaakt worden.”

Lambert Bruin, voorzitter Ravelijncenter: “Een pilot van het platform heeft al gedraaid op het Ravelijncenter. Daar hebben we veel van geleerd in de gesprekken met ondernemers en de feedback van Helderse consumenten. Allereerst werd duidelijk dat ondernemers graag hun volledige voorraad en artikelen online wilden verkopen. Dit zorgt echter voor veel complexe situaties doordat technische koppelingen met diverse softwareleveranciers moesten worden gerealiseerd. Daarom is nu gekozen voor een veel simpelere opzet: Helderse Super Deals. De allerbeste deals van deze bedrijven kunnen online via jutterstad.nl verkocht worden (maximaal vijf per maand). Dit zorgt allereerst voor een interessanter platform voor Helderse consumenten, maar is daarnaast veel eenvoudiger te beheren.” Een bijkomend positief effect volgens Mark de Graaf, voorzitter HOB, is dat de online deals ook voor extra traffic naar de winkels gaan zorgen. “We zetten echt in op omnichannel en niet op alléén online verkopen.”

Juniorenteam

Een tweede punt dat in de pilotperiode naar voren kwam, is het onderhouden van het platform. Duidelijk werd dat dit voor ondernemers veel extra werk is en dat daar niet altijd extra mankracht voor beschikbaar is. In de samenwerking tussen de Coöperatie en Stichting Jutterstad is daarom veel aandacht besteed aan de inzet van een juniorenteam. Tino Kerdijk: “Dit team bestaat uit talentvolle jongeren uit Den Helder, onder andere geworven in samenwerking met het ROC in Den Helder, die onder regie van ervaren marketeers en developers alle ondernemers actief gaan ondersteunen.” Daarbij kan worden gedacht aan het bedenken van goede aanbiedingen, het ontwerpen van passende visuals en de volledige promotie ervan via de nieuwsbrief, social media, krant en overige in te zetten kanalen. Deze jongeren zijn vijf dagen per week beschikbaar voor de ondernemers via mail en whatsapp.

Ambitie

Een ander belangrijk punt voor het bepalen van het succes van Jutterstad is de marketing. In de samenwerkingsovereenkomst is hier budget voor vrij gemaakt hetgeen volledig wordt ingezet voor het promoten van de Helderse Super Deals bij allereerst de Helderse consument. Kerdijk: “We zien ook kansen om de deals te promoten in de regio en daarmee meer traffic in de Helderse winkels te realiseren maar de focus blijft voorlopig eerst op Den Helder.” Daar komt ook de integratie van jutterstad.nl met het inmiddels in meer dan 40 winkels geactiveerde loyaliteitsprogramma in beeld. “De ambitie is helder: voor de zomer willen we 100 Helderse ondernemers (inmiddels zijn er al 60 aangemeld!) op het platform en binnen het loyaliteitsprogramma actief hebben. Helderse consumenten kunnen dan in deze meer dan 100 winkels een Jutterpas krijgen en na registratie hiervan direct punten sparen via offline en online betalingen bij de op het loyaltysysteem aangesloten Helderse ondernemers. Bij elke bestelling waar een klant wil sparen met de Jutterpas geeft de aangesloten ondernemer 1,5% van de orderwaarde aan punten op de pas. De consument kan deze bij alle aangesloten ondernemers in Den Helder en Julianadorp uitgeven. Zo blijft het geld in de Helderse economie. Het systeem heeft zich al goed bewezen, op wat opstartproblemen na.” Kerdijk: “Het mooie aan het systeem is dat ook bedrijven hun personeel bijvoorbeeld zo’n pas kunnen geven of punten kunnen doneren op de kaart. Daarmee stimuleren zij direct lokale aankopen in hun eigen stad!” De Woningstichting is een van de eerste partijen die als kerstpakket meer dan 300 medewerkers de Jutterpas met Jutterpunten ter waarde van € 100,00 overhandigde. Het leverde veel extra lokale inkomsten op die anders bij bedrijven buiten de regio uitgegeven zouden worden. Dit tot volle tevredenheid van de ondernemers en van Robbert Waltmann, directeur Woningstichting Den Helder.

Haalbaar

“Het plan voor de komende weken is ambitieus maar haalbaar”, weten Stef van Amesfoort en Tino Kerdijk: “Het fundament staat, de techniek werkt, het is nu vooral zaak om alle enthousiaste ondernemers aan te sluiten op de diverse systemen.” De eerst 150 aangemelde ondernemers kunnen geheel kosteloos een jaar lang gebruik maken van het loyaliteitsprogramma, aanmelden kan via: meedoen.jutterstad.nl/. Om alle kosten voor de (door)ontwikkeling van de techniek, marketingbudgetten en continue ondersteuning te financieren rekent jutterstad.nl een commissie van 3,5% per verkochte Super Deal. Stichting Jutterstad is eigenaar van jutterstad.nl en wil op relatief korte termijn naar een houdbaar businessmodel om het platform de komende jaren te kunnen blijven onderhouden en vermarkten. Van Amesfoort: “De commissie van 3,5% vinden wij daarin de meest eerlijke oplossing. Je betaalt alleen bij een order en niet voor deelname c.q. zichtbaarheid als Helderse ondernemer.”