Helderse `Nostalgia`

Nieuws
Cornelis van der Plas (voor) en collega Jan Dozy nabij de werkplaats van aan de Keizersgracht. (Foto: aangeleverd)
Cornelis van der Plas (voor) en collega Jan Dozy nabij de werkplaats van aan de Keizersgracht. (Foto: aangeleverd) rodi.nl

DEN HELDER - In de wekelijkse rubriek ‘Nostalgia’ geeft de Helderse stadshistoricus Marinus Vermooten een vooruitblik op zijn radioprogramma Nostalgia dat hij elke zondag van 12.00 tot 15.00 uur presenteert op de lokale omroep L.O.S. Den Helder. Zijn radioprogramma handelt grotendeels over de geschiedenis van Den Helder en Julianadorp met in het derde uur nostalgische muziek.
Eén van de oudste aannemersbedrijven in Den Helder Van der Plas stevent af naar het honderdjarig bestaan. Dit feit zou in principe in oktober 2020 herdacht kunnen worden. Want een eeuw eerder in oktober 1920 liet Mense Cornelis van der Plas, geboren 24 juli 1887 in Den Helder, zich inschrijven als timmerbedrijf bij de Kamer van Koophandel. Het zaakadres luidde aanvankelijk Achtergracht Westzijde 69, vanaf 1946 Keizersgracht 77-78 en twee jaar later Keizersgracht 102. Zoon Cornelis (Kees) trad al spoedig in de voetsporen van zijn vader en had getuige de ruime personeelsbezetting en uiteenlopende opdrachten evenmin te klagen. Zijn werkplaats bleef aan de Keizersgracht waar ook schoonzoon Hendrikus (Henk) Kaandorp inmiddels alweer tientallen jaren het aannemersbedrijf met succes voortzet. Wanneer men in de werkplaats ronddwaalt valt op dat naast hedendaags ook veel authentiek gereedschap is terug te vinden. In het eerste uur van Nostalgia een in de jaren negentig opgenomen interview met (wijlen) Cees van der Plas, vorige week zaterdag aangevuld met een gesprek met Henk Kaandorp.
Begin jaren vijftig maakte Toon Leufgen als opkoper van lompen en metalen kennis met Den Helder. In zijn vorige woonplaats Edam had hij naam gemaakt ais mandenmaker en leidde er een rietvlechterij. Omdat gedurende de bezettingstijd een schaarste aan rotan optrad en er nadien steeds meer vervangende artikelen op de markt verschenen, besloot Leufgen naar ander werk uit te zien. Uiteindelijk belandde hij in Den Helder, waar het gezin een woonwagen aan de Rijksweg betrok. Daar legde hij zich toe op een autosloophandel en deed goede zaken met de koopman P. Sloothaak aan de Binnenhaven. De overname van enkele autoboxen aan de Ruyghweg, hoek Bassingracht was een behoorlijke verbetering.
In het (derde) muzikale uur staat Joop de Knegt centraal, bekend van zijn hits High Noon (1953) en Ik sta op wacht (1957). In Amsterdam leidde hij nadien een artiestenbureau. Marinus Vermooten zocht hem op in een bekend Amsterdams buurtcafé. Verder muziek van de beroemdste chansonniere van het Franse cabaret Mistinguett. Haar liedjes uit de jaren twintig, dertig waren wereldberoemd.