Kappers en winkeliers in Enkhuizen blij dat ze open mogen: energie gaat stromen

Algemeen
Winkeliers in de Westerstraat staan er positief in. De foto is genomen vóór corona.
Winkeliers in de Westerstraat staan er positief in. De foto is genomen vóór corona. Foto: Vincent de Vries

ENKHUIZEN - Kappers en winkeliers in Enkhuizen zijn dolgelukkig dat ze weer open mogen. Denise Kampen van De Hoofdzaak Enkhuizen: ‘Superheerlijk dat we weer kunnen knippen, en dat zonder de megastrenge regels zoals in België.’ Sinds het nieuws doorsijpelde afgelopen weekend worden de kappers ‘platgebeld’ en zette iedereen het antwoordapparaat erop. Sinds woensdagochtend staan de lijnen roodgloeiend: vanaf 3 maart is het volle kracht vooruit met verlengde openingstijden. Ook de winkeliers maken zich klaar.

‘Anders waren we wel een webshop begonnen’

Denise Kampen van De Hoofdzaak: “Wij gaan twaalf uur per dag open. We beginnen eerder en zijn elke avond open. De vraag is niet normaal, als je weet hoeveel klanten er bellen. En iedereen vraagt: denk aan mij. Mijn haar is echt veel te lang.” Ook terwijl de telefoon permanent een in gesprekstoon laat horen, weten ze haar te bereiken. “Dan nog weten ze je te vinden via mail, chat, Facebook, Instagram, whatsapp... “

Heftige tijd achter de rug

De voorwaarden waaronder kappers, maar ook andere contactberoepen zoals pedicures, schoonheidsspecialisten, rijinstructeurs en masseurs, weer open mogen zijn prima te doen, zegt Denise. Klanten mogen alleen op afspraak naar binnen en moeten naar hun eventuele klachten worden gevraagd. Denise: “Het zijn dezelfde voorwaarden als vorige keer. In België moet je als medewerker elke week getest worden en mag er maar één klant in de salon zijn. Dat is pas zwaar. Wij zijn helemaal klaar en kunnen gewoon starten. We gaan vandaag iedereen bellen en plannen alles vol.”

Net als veel kappers was ook Denise teleurgesteld dat de zaak dicht moest op 15 december. “Maar ik was ook opgelucht. Op dat moment waren er veel besmettingen in Enkhuizen. Het was een heftige tijd en ook best lastig werken. De omstandigheden waren moeilijk omdat we in die periode steeds benaderd werden door bron - en contactonderzoek. De zaak sluiten, gaf ook een beetje rust.” Positief van de afgelopen maanden was dat ze alle tijd had voor haar kinderen die ook thuis zaten. “Ik maak er graag het beste van en voor de kinderen was het fijn.”

Winkelen op afspraak

Winkelen op afspraak wordt ook mogelijk. Per verdieping maximaal twee personen en maximaal zes keer twee mensen per uur. Dat komt boven op de mogelijkheid om iets te bestellen en via ‘click & collect’ om iets aan te schaffen. Klanten moeten zich minimaal vier uur van te voren hebben aangemeld. “Jammer dat we geen pand met veel verdiepingen hebben”, zegt Michelle Boeters van Fit4You lachend. “We hebben 350 vierkante meter vloeroppervlakte dus het zet niet echt zoden aan de dijk, maar het is beter dan niets. Het is nu belangrijk om positief te blijven. Het is voor iedereen moeilijk in deze tijd, zeker als je het vergelijkt met de horeca.” De eerste reservering had ze dinsdagavond na de persconferentie van het kabinet al te pakken. “Ik hoop dat het een begin is, maar het is lastig voorspellen wat klanten doen.”

Energie

Dat zegt ook Linda Schuijt van Linda Mode Accessoires, ook gevestigd in de Westerstraat. “De een voelt zich bezwaard en verplicht om wat te kopen in die korte tijd en de ander vindt het heerlijk dat ze weer de winkel in kan. We gaan in elk geval weer op op volledige kracht draaien. Je voelt aan alles dat mensen weer willen kopen. De Mazzeltassen van de afgelopen week bestelden klanten massaal. Daar krijg je energie van!”

Voorwaarden voor winkelbezoek

Bezoeken aan een winkel mogen minimaal tien minuten duren om te voorkomen dat er contact is tussen klanten. Daar is prima mee te werken, zegt Linda. “Ik denk erover om met tijdsloten van een half uur te werken. Je wilt klanten gewoon de tijd geven.” Ook Margreet Wit van Meiden van de Wit is tevreden. “Het persoonlijke contact met klanten; daar doe je het voor. Anders waren we wel een webshop begonnen.” Zij is niet bang dat winkelen in timeslots klanten afschrikt. “Klanten willen een stofje voelen en een product echt zien. Dat kan nu weer. Onze klanten zoeken vrij gericht, bijvoorbeeld een kraamcadeautje. Weinig mensen gaan met lege handen de deur uit en als het wel zo is dan is het ook niet erg. Volgende keer beter!”

Afbeelding
Afbeelding

Lees nu de laatste editie van de digitale krant

Agenda