Da Vinci College: opleider voor technieken in de toekomst

Partnerbijdrage
Wil je net als Thijs leren in de praktijk?
Wil je net als Thijs leren in de praktijk? (Foto: vincentdevries.nl)

REGIO - Ben jij gek op alles wat maar met verbrandingsmotoren te maken heeft en wil je álles over die techniek weten? Dan is er goed nieuws! Want er is nu een leuke opleiding op maat, waarbij je tegelijkertijd werkervaring op doet in een bedrijf waar alles draait om deze tak van sport. En dat niet alleen: deze opleiding vormt tevens de basis voor een dynamische baan waarmee je met gemak je pensioen haalt!

‘Een van de bouwstenen van onze maatschappij is de verbrandingsmotor’

“Green engines hebben echt de toekomst. Men heeft de neiging om te denken dat alles elektrisch wordt. Maar dat is slechts schijn, want Green Engine Technology ofwel verbrandingsmotorentechniek, is de toekomst voor de komende 50 jaar. We kúnnen niet zonder en we hebben echt mensen nodig, dus ja, je kunt in dit beroep met gemak je pensioen halen”, benadrukt Gerrit Kadijk, docent verbrandingsmotoren aan het ROC Da Vinci College nog maar eens. Het Da Vinci College in Dordrecht is de enige mbo-opleider in Nederland die leerlingen deze specialistische scholing geeft via de Beroeps Begeleidende Leerweg: één dag naar school en vier dagen aan de slag bij een bedrijf, zoals de Noord Hollandse Motoren Revisie (NHMR) in Winkel.

Aggregaten en motoren

Quintus Meijer, directeur van de NHMR, licht toe waarom verbrandingsmotoren onmisbaar zijn. “Mensen hebben vaak geen idee waar deze motoren allemaal inzitten. Denk aan graafmachines, bulldozers, boorinstallaties, schepen en aggregaten in zwembaden en verzorgingstehuizen.” “Kijk bijvoorbeeld ook eens naar noodsituaties”, vult Kadijk aan. “De stroom valt uit in een ziekenhuis en op dat moment neemt een noodstroomaggregaat het à la minute over. De verbrandingsmotor gebruik je voor mobiele toepassingen, waar je de energie dicht bij je wilt hebben.”

‘Ben jij die techneut die we zoeken?’

Meijer; “Ook de elektrische energievraag gaat enorm toenemen, omdat we allemaal onze mobiele telefoon, onze scooter en elektrische auto willen opladen. En daar heb je - naast windmolens en zonneparken - ook vaak een verbrandingsmotor voor nodig. Wij werken bijvoorbeeld veel voor de glastuinbouw en die hebben heel veel energie nodig alleen al voor de verlichting. Dat regelt zo’n ondernemer zelf met een verbrandingsmotor. De motor wordt dus toegepast in cruciale processen. Als zo’n tuinder niet kan belichten, dan is de oogst mislukt. En dan heb je technische mensen nodig, zodat storingen en/of mankementen - denk ook aan de scheepvaart - goed en vakkundig kunnen worden opgelost. Je wilt continuïteit garanderen.”

Volgens Kadijk vormt de verbrandingsmotor een van de bouwstenen van onze maatschappij. “De verbrandingsmotor is er al heel lang en is een blijvertje. We zien de diversiteit zelfs toenemen. Het principe van de verbrandingsmotor blijft, maar er komen veel meer varianten op. Er komt een grotere verscheidenheid in de techniek en dat betekent dat we veel meer technici nodig hebben.” Dit geldt ook voor de NHMR, laat Quintus Meijer weten. “Ja, ook wij kunnen jonge technici heel goed gebruiken, want de vraag naar onderhoud, reparatie en revisie neemt toe.”

Klassikaal op afstand

Het mag duidelijk zijn dat er op het gebied van verbrandingsmotoren momenteel een groot tekort is aan opgeleid personeel. Wie hiertoe een opleiding wil volgen, komt automatisch uit bij het Da Vinci College in Dordrecht. Tja, dan woon je in Noord-Holland en dan moet je voor één dag wekelijks naar Dordrecht? Nou, niets is minder waar want het Da Vinci College gaat voor deze specialistische mbo-opleiding lesgeven op afstand. Daartoe wordt bij NHMR een klaslokaal ingericht; een zogenaamde ‘hub’, waar de leerlingen één dag per week via een groot beeldscherm theorieles krijgen. De leslocatie bevindt zich dus in Winkel. De studenten die gebruik maken van deze ‘onderwijshub’ zijn werkzaam bij diverse motorenbedrijven uit de Kop van Noord-Holland. Eén dag per week komen zij naar de hub in Winkel, waar ze klassikaal worden onderwezen door docenten vanuit Dordrecht. De leerlingen in de hub (maximaal tien per keer, red.) hebben niet alleen sociale interactie met elkaar, maar worden tegelijkertijd ondersteund en gemotiveerd door een leermeester die de lesdag in de hub begeleidt. Tijdens de driejarige opleiding bezoeken de leerlingen het Da Vinci College in Dordrecht een paar keer per jaar en omgekeerd komt het docententeam ook naar de hubs om van daaruit les te geven. Hoezo een gevarieerde opleiding?

Duurzaamheidsslag

Zoals momenteel bijna overal een must, vindt ook in de Green Engine Technology een duurzaamheidsslag plaats. Kadijk: “Momenteel wordt de opleiding inhoudelijk vernieuwd op het gebied van elektrische en hybride aandrijvingen, vervangende brandstoffen en motormanagementsystemen. De komende twee jaar vindt deze vernieuwing plaats. Dus dat betekent dat je voor de technieken van de toekomst wordt opgeleid.”

Ben jij die techneut die op zoek is naar een uitdaging, houdt van variatie en dol is op sleutelen en storingen opzoeken? Of ben je al werkzaam in de techniek en wil je verder leren? Meld je aan op https://www.davinci.nl/mbo/mbo-opleidingen/eerste-verbrandingsmotortechnicus voor deze specialistische opleiding die in Winkel als pilot van start gaat.

Quintus Meijer (l) en Gerrit Kadijk bij NHMR.