Meester Björn Tijssen in een leeg klaslokaal.
Meester Björn Tijssen in een leeg klaslokaal. (Foto: Aangeleverd)

Leraar: 'Ik mis de gezelligheid van de groep'

Meesters en juffen halen alles uit de kast om het onderwijs te laten doorgaan. De leraren van montessorischool de Wegwijzer zoeken dagelijks op vaste momenten contact met hun groep. Goed nieuws: de huidige manier van lesgeven, biedt inspiratie voor het lerarentekort.

Drie maal driekwartier legt Björn Tijssen, leerkracht groep 5/6, contact met zijn klas, de leerlingen die allemaal thuis zitten. "De kinderen zijn heel enthousiast. Het ene kind is natuurlijk makkelijker en sneller met het chatten, maar iedereen doet mee. Voor een aantal kinderen is het lastig dat ze geen fysiek contact met mij hebben. In de klas zie je sneller wie er vastloopt en kun je kinderen makkelijker aansporen. Dat is nu moeilijker." 

Digitaal klaslokaal

Vorige week maandag 16 maart draaide De Wegwijzer al meteen digitaal de lessen. "Iedereen was heel snel actief in Google classroom, ons digitaal klaslokaal, met chatruimte. Een enkele leerling moesten we dinsdagochtend nog begeleiden met inloggen, maar dinsdagmiddag was iedereen echt online."

Wekelijks pakketje

Wekelijks bezorgen de leerkrachten papieren lesmateriaal zodat de kinderen weer vooruit kunnen. Tijssen werkt vanuit huis of vanuit school. "We zijn bezig met werkklaar maken van het lesmateriaal en nakijken, maar we hebben nu ook meer tijd om nieuw lesmateriaal te ontwikkelen en de leerlingenadministratie goed bij te werken. De komende week gaan we gebruiken om aandacht te geven aan de kinderen die wat extra's nodig hebben."

Eigen niveau

Het onderwijs draait tot volle tevredenheid, zegt Tijssen. "In het montessorionderwijs zijn we gewend om kinderen op eigen niveau te laten werken en kinderen individueel bij te sturen. Daarvan plukken we nu de vruchten. In dat opzicht past digitaal onderwijs goed bij ons. Natuurlijk heb ik de kinderen liever gewoon in de klas. Feedback geven, bijsturen is nu lastiger. De groepsdynamiek mis ik en ook de gezelligheid die je met elkaar hebt."

Lerarentekort

Hij gelooft wel dat uit deze weken verplicht thuisonderwijs iets moois kan komen. "We zitten met een lerarentekort en er wordt al jaren gepraat over een vierdaagse schoolweek. Vaak wordt dan gezegd dat zoiets lastig is te organiseren. We hebben nu laten zien dat we in een noodsituatie binnen 24 uur het hele onderwijs digitaal op poten kunnen zetten. We zijn als onderwijs dus in staat om snel te handelen. Ik hoop dat deze situatie uiteindelijk toch nog iets goeds oplevert."

Meer berichten