Spelenderwijs leren in de Peuterspeeltuin

Algemeen
Peuterleidster Mara Kos en kleuter Sophie Schouten zijn samen gezellig bezig met het onderwerp vlinders.
Peuterleidster Mara Kos en kleuter Sophie Schouten zijn samen gezellig bezig met het onderwerp vlinders. Foto: Katinka Kuiper

Peuteren volgens de visie van Maria Montessori! Hoe ziet dat eruit? Peuterleidster Mara Kos van de Peutertuin, speel en leerplek voor peuters, vertelt. “Bij ons wordt goed naar het kind gekeken en op de juiste manier gestimuleerd in zijn of haar ontwikkeling.”

Ouderhulp

De Peuterspeeltuin heeft twee locaties in Enkhuizen. Eén op de Admiraliteitsweg in het gebouw van de Wegwijzer en één op de Goudenregenstraat. Mara: “We werken met een ouderhulp op de groep waardoor we de tijd hebben om écht met de peuters bezig te zijn. Een ouderhulp is een ouder die vrijwillig één of twee ochtenden helpt. Naast twee gediplomeerde leidsters hebben we dus nog een paar extra ogen en handen.”

Daardoor is er tijd om met de peuters mee te spelen, vertelt ze. “Samen werkjes maken, lesjes doen en de kinderen observeren waar ze interesse in hebben en waar ze op dat moment in hun ontwikkeling zitten.”

Compliment

De leidsters van de Peutertuin maken van alle situaties en van elk moment een leermoment. Mara: “Wij maken overal een activiteit van. Van het opruimen, het eet- en drinkmoment, het toiletmoment, het schoenen aantrekken, het naar buiten gaan tot het afsluitmoment. Dat geeft rust en ruimte voor de peuters om te kunnen leren. We nemen voor elke activiteit de tijd en er zit altijd een duidelijk begin en einde aan. We laten de kinderen ook zoveel mogelijk zelf doen."

Neem het schoenen aantrekken om naar buiten te gaan. "Kinderen mogen hun eigen schoenen halen en proberen aan te trekken bij hun stoel. De leidster observeert hoe ver het kind komt, of er hulp nodig is en sámen zorgen we dat de schoenen aankomen. Vanuit Montessori werken wij namelijk met het principe ‘leer mij het zelf te doen’. En als de schoenen aan zijn, krijgt de peuter het grootste compliment dat een kind krijgen kan: namelijk dat ’ie het zélf kan!”

Toveren met een theezakje

Ook het eet- en drinkmoment is een activiteit op zich. Aan tafel besteden we eerst gezamenlijk aandacht aan een thema, vertelt Mara. “Daarna zingen we liedjes en heten we de kinderen stuk voor stuk welkom. Onze (dagelijks wisselende) helpende hand, een peuter die die dag onze 'hulp' is, mag thee maken. Toveren met een theezakje. Zo zien kinderen dat thee gemaakt wordt en niet kant en klaar is. De kinderen mogen kiezen uit thee of water om te drinken."

Het tweede glas mogen ze zelf inschenken. "Dat stimuleert drinken en motorisch is het een leuke les. Als ze klaar zijn met drinken, zetten ze hun glas zelf op het dienblad en wachten we tot iedereen klaar is, voor we met het fruit beginnen.”

Vlinders

Momenteel is het thema: vlinders. In de groepen staat een vlinderbak waar eitjes, jonge rupsen en cocons in zitten. Mara: “Een prachtig thema om veel van te leren. Natuurlijk lezen we hierbij het boek Rupsje Nooitgenoeg. Ook de themakast is ingericht op dit thema met werkjes om alle ontwikkelingsgebieden van een peuter te stimuleren en op de thematafel staan boeken, materialen en plaatjes over het thema.”

Groot kinderhart

De ouderhulpen zijn vrijwilligers die over het algemeen een of twee ochtenden per week in een groep werken. Het zijn vaak (groot)ouders of anderen met een groot kinderhart. De Peuterspeeltuin hoopt nieuwe ouderhulpen te kunnen verwelkomen.