Bijzonder beton op het perron

Algemeen
Renovatie van perron Enkhuizen.
Renovatie van perron Enkhuizen. (Foto: Studio Wae)

REGIO - Als één van de eerste stations in Nederland kregen Enkhuizen en Hoogkarspel een verantwoorde betontegel, voor 76% gemaakt van de oude bestrating van andere perrons.

Bovenkarspel

De twee stations dateren beide uit juni 1885. Het perron van Hoogkarspel is het smalste eilandperron van ons land. Met een breedte van slechts 3,7 meter kunnen de 2236 reizigers per dag niet met zijn allen naast elkaar lopen.

Enkhuizen

Station Enkhuizen is een bijzonder station met een mooie architectuur. Prachtig aan het water gelegen, met een directe verbinding met de veerboot naar Stavoren in Friesland. De miniatuurversie is zelfs te zien in Madurodam. Ruim 2300 mensen stappen er gemiddeld per dag op de nieuwe circulaire betontegels.

Het ‘afval’ van ProRail werd zo herbruikt. Tynke van den Heuvel van Studio Wae, productontwikkelaar van de tegel, “We besparen met deze twee perrons bijna 230 ton aan grondstoffen en bijna 13 ton aan CO2 uitstoot”.

Eva Dijkema, Green Innovator ProRail, “Een stoeptegel is niet spannend, maar heeft op deze manier wel een grote impact op mens en milieu”. Maarten de Ruijter “Ruim 33.000 tegels liggen er nu op de twee perrons; 3000 vierkante meter van vermalen geschiedenis”.

De oude en nieuwe tegel.
Het leggen van de perrontegels