Interbestuurlijk toezicht: verbeterpunten gemeente Haarlem

Politiek
Interbestuurlijk toezicht: verbeterpunten voor de gemeente Haarlem.
Interbestuurlijk toezicht: verbeterpunten voor de gemeente Haarlem. (Foto: Mexx van der Lieuw / Regio12media.nl)

HAARLEM - Hoe doet de gemeente Haarlem het als het gaat om bijvoorbeeld financiën, omgeving en op het gebied van statushouders? Dat is terug te lezen in het rapport Interbestuurlijk Toezicht 2020 van de provincie.

Een van de kerntaken van de provincie Noord-Holland is interbestuurlijk toezicht (IBT). Kort gezegd betekent dit het toezicht dat de provincie houdt op de uitvoering van wettelijke taken door gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. Dit gebeurt zoveel mogelijk op afstand.

Hoe werkt het?

De gemeenteraden en algemene besturen controleren eerst zelf of hun gemeente, waterschap of gemeenschappelijke regeling het goed doet. De informatie die hieruit voortvloeit, wordt elk jaar naar de provincie gestuurd.

Scores gemeente Haarlem

Uit deze interactieve kaart blijkt wel dat er nog ruimte voor verbetering is voor de gemeente Haarlem.

- Financiën

Op de kaart is Haarlem geel gekleurd op dit thema, wat betekent dat de financiën van de gemeente beter kunnen, maar dat ingrijpen niet nodig is. Dit liet de provincie eind vorig jaar al weten in een brief naar het Haarlems gemeentebestuur:

“Tijdens onze analyse voor het bepalen van het toezichtregime hebben wij geconstateerd dat een structureel sluitende begroting 2021 is vastgesteld, waarbij wij er van uitgaan dat de in de begroting geraamde maatregelen en taakstellingen ook daadwerkelijk ingevuld en gerealiseerd worden. Voor de meerjarenraming is nog wel een nader in te vullen taakstelling ingeboekt oplopend tot € 4 miljoen in 2024. De verwachting is dat bij de kadernota 2022 concrete maatregelen hiervoor zijn uitgewerkt. Wij wensen u hierbij veel succes.”

- Omgeving

Als het gaat om omgevingsrecht, scoort de gemeente Haarlem een keurige voldoende. De provincie liet de gemeente Haarlem weten:

“Uit de toegezonden informatie blijkt dat uw gemeente de van belangzijnde documenten en noodzakelijke gegevens voldoende op orde heeften heeft vastgesteld.”

Wel zijn er nog punten voor verbetering volgens de provincie. Zo zouden er nog meetbare doelstellingen in het omgevingsbeleid ontbreken.

- Informatie- en Archiefbeheer

Op dit punt heeft de gemeente Haarlem ook een voldoende gekregen. De provincie voegt nog toe:

“Omdat uw gemeente dit jaar opnieuw als ‘adequaat’ is beoordeeld, blijft ons lichtere toezichtregime in stand. Zo lang dit zo blijft zullen wij eens in de drie jaar een ‘stand van zaken’-gesprek met u voeren. In uw geval is dit in 2022.”

- Verblijfsgerechtigden

Wat betreft verblijfsgerechtigden, hierover is de provincie minder te spreken. Dit kan beter:

1. De gemeente had een taakstelling voor de 2e helft van 2021 -inclusief achterstand- van totaal 54 te huisvesten verblijfsgerechtigden.

2. Op peildatum 1 januari 2021 heeft zij een achterstand van 3 te huisvesten verblijfsgerechtigden.

3. Haar taakstelling voor de 1e helft van 2021 is 125. Inclusief de achterstand van 2020 heeft zij 128 verblijfsgerechtigden te huisvesten voor peildatum 1 juli 2021.

Bekijk het complete jaarverslag 2020 hier (op https://www.noord-holland.nl/Bestuur/Interbestuurlijk_toezicht).