Historisch Haarlem (13): De Blauwe Tram (2)

Historie
Het Beijnes-tramstel had als bijnaam ‘Pannenbrood’.
Het Beijnes-tramstel had als bijnaam ‘Pannenbrood’. (Foto: Noord-Hollands Archief)

De Blauwe Tram is sinds 8 mei 2021 terug in Haarlem, tenminste het skelet van tweeling tramstel van het type A619/A620. De verwachting is dat vrijwilligers van Stichting De Nieuwe Blauwe Tram het Beijnes-tramstel in 2024 volledig hebben ingericht. Een tramlijn zit er hier voorlopig niet in. De tram zal als het gereed is worden ingezet op het tramnet van Den Haag. We blikken de komende weken terug met Wim Beukenkamp, voorzitter van Stichting De Nieuw Blauwe Tram.

Willem Brand

Door de Spaarnekerk op de achtergrond was de halte Kampervest een uiterst fotogeniek punt. De kerk was tussen 1883 en 1885 gebouwd nabij de Langebrug, nu in de volksmond De Verfroller. De kerk werd in 1984 bijna volledig gesloopt. Alleen het parochiehuis is bewaard gebleven - en het trappenhuis dat tegen de nieuwbouw staat en deel uitmaakt van een woning.

‘Pannenbrood’

Het Beijnes-tramstel had als bijnaam ‘Pannenbrood’ omdat het op een ciabatta leek. Wim Beukenkamp, voorzitter: “De foto is van na de oorlog, de gouden versieringen waren er toen al af. Het is een typisch tramstel van de lijn Amsterdam-Haarlem-Zandvoort. Hier is hij op weg naar Zandvoort. Het vervolgt de route over de Kleine Houtbrug, De Baan en dan de Tempelierstraat. Het waren de meest luxe trams die rondreden. Met pluchen zittingen en een teakhouten interieur overstegen ze zelfs de eersteklascoupés in de trein. Ze konden probleemloos 80 km per uur rijden, dat deden ze tussen Amsterdam en Haarlem en tussen Heemstede en Zandvoort. En ze waren qua onderhoud makkelijk en goedkoop qua energiegebruik.”