De vaardigheden die een SEO-specialist moet hebben

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Aangeleverd)

Het inhuren van een SEO expert voor jouw bedrijf is een spannende kans om de prestaties te verbeteren en het bedrijf te laten groeien. Echter, als je niet beschikt over substantiële SEO-kennis, kan het een ingewikkeld proces zijn. Lees hier hoe je bepaalt of een SEO-specialist de juiste vaardigheden bezit om jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. 

De rol van een SEO-specialist

Een SEO-specialist, of Search Engine Optimization specialist, is een expert die verantwoordelijk is voor het onderzoeken, analyseren en implementeren van de beste SEO strategie voor een bedrijf. SEO is een vitaal onderdeel van het digitale marketing team. 

Het overkoepelende doel van SEO-specialisten is om SEO best practices, innovatieve technieken en zoekwoordonderzoek te gebruiken om het verkeer en de zoekpositie van de site te verhogen, allemaal terwijl ze voldoen aan de richtlijnen van Google.

De vaardigheden van een hoogwaardig SEO-specialist

Om ervoor te zorgen dat je bedrijf klaar is voor succes, zijn hier enkele belangrijke vaardigheden waarnaar je moet zoeken bij elke kandidaat die voor de functie in aanmerking komt: 

  1. Analytische vaardigheden

Het analyseren van gegevens is een belangrijk onderdeel van de functie van SEO. Niet alleen moet een SEO-specialist een analytische mindset hebben, maar hij/zij moet ook bekend zijn met de volgende toepassingen:

  • Google Analytics; 
  • Google Search Console;
  • Google Keyword Planner;
  • backlink analyse (Ahrefs).

Om een SEO-strategie voor het bedrijf vast te stellen en de doeltreffendheid ervan te controleren, moet de specialist in staat zijn de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI's) grondig te analyseren, waaronder websiteverkeer, tijd besteed op de pagina, bouncepercentage en conversiepercentage.

  1. Onderzoeksvaardigheden

Een belangrijk aspect om op de eerste pagina van Google te komen, is het vermogen van een SEO-specialist om trends in de industrie, zoekgedrag en de strategie van de concurrentie te onderzoeken om de prestaties van de site op peil te houden. Hierop wordt vervolgens de SEO-strategie gebaseerd. 

Om gedegen onderzoek te doen, moet elke goede SEO-specialist ervaring hebben met deze SEO-tools:

  • Ahrefs 
  • Google Keyword Planner
  • MozBar
  • Google Trends 
  • Answer the Public

Met behulp van deze tools, kan een SEO specialist of manager grondig onderzoek doen naar verschillende factoren die van invloed zijn op de prestaties van een bedrijf in Google Search. 

  1. Kennis van HTML

Een SEO-professional hoeft geen codering expert te zijn. Wel heeft een gedegen SEO-specialist basiskennis van HTML. Het bezitten van basiskennis over HTML zorgt ervoor dat een SEO-specialist eventuele problemen in de code kan herkennen. Vervolgens doet hij/zij hier aanbevelingen voor de belangrijkste factoren van on-page SEO.

Om te bepalen of iemand een achtergrond in HTML heeft, vraag je naar eerdere projecten of naar een portfolio. Op deze manier zie je in hoeverre een SEO-specialist bekwaam is met HTML. Kennis van CSS en Javascript is ook essentieel.

  1. Zachte vaardigheden

Naast de technische vaardigheden waarover ze moeten beschikken, zijn er een aantal zachte vaardigheden die bepaalde kandidaten beter geschikt maken voor de functie.

  • Sterke werkethiek: zoals met elke werknemer die je in de organisatie binnenhaalt, heb je een SEO-specialist nodig die gedreven en betrouwbaar is. 
  • Communicatie: van het uitleggen van de strategie aan andere teamleden tot het creëren van content die resoneert met consumenten, een SEO-specialist moet uitzonderlijke communicatieve vaardigheden hebben. 
  • Creativiteit: bij het ontwikkelen van elke vorm van strategie, vooral wanneer het aspecten van marketing betreft, is creativiteit essentieel.
  • Pro-actief: SEO vereist constante ontwikkeling van vaardigheden en het volgen van nieuwe updates. Hierom is het belangrijk dat een SEO-specialist pro-actief is.

Houd tijdens de zoektocht naar een SEO-specialist in gedachten aan welke zachte vaardigheden jij met je bedrijf behoefte aan hebt. Een SEO-professional staat tevens open voor alle vragen omtrent SEO. Van ‘’wat is SEO?’’ tot vragen over hoe je een zoekwoordonderzoek uitvoert. De ‘’harde’’ vaardigheden zijn essentieel. Een hoogwaardig SEO-specialist zal deze dan ook altijd bezitten. Een SEO expert die deze capaciteiten illustreert zal een vitale troef zijn in de groei van jouw bedrijf.

(Dit artikel valt buiten de redactionele inhoud van Rodi Media)