Groter deel binnenstad voor voetgangers en fietsers

Algemeen
Minder auto's in de binnenstad.
Minder auto's in de binnenstad. (Foto: Pixabay/Geralt)

HAARLEM - Vanaf vandaag breidt het aantal autoluwe straten in de Haarlemse binnenstad zich verder uit. Dat betekent niet alleen meer ruimte voor fietsers en voetgangers, maar ook voor bewoners in het centrum

Alles heeft voor- en nadelen, dat hoort bij de charme van de stad

Mark van der Linden woont al sinds 1993 in de Nieuwe Kruisstraat, een van de straten in de nieuwe autoluwe zone. "Een authentieke straat in de binnenstad met veel reuring. Ik ben het gewend om niet voor de deur te parkeren. Vaak staat ie op de Nieuwe Gracht, voor mij zeker acceptabel. Alleen voor laden en lossen kom ik in de straat. De buurt is erg kinderrijk, dus dat autoluwe is alleen maar fijn. Dat maakt het veiliger en groener. Voor kinderen is hier nu erg weinig speelruimte. Maar dat ze straks lekker kunnen fietsen en skelteren is super. Zeker zonder auto's die doelloos het rondje Kruisstraat- Smedestraat rijden, opzoek naar een parkeerplekje. Wij krijgen er echt veel buitenruimte bij. Zeg maar gerust een voortuin!"

Eigen zaak

Ruud Veldkamp is eigenaar van kledingzaak Sedotto in de Schagchelstraat midden in het centrum en is inmiddels ervaringsdeskundige als het om autoluw gaat. "Ik woonde 14 jaar in de binnenstad en zit hier nu met de zaak 8,5 jaar. Dat het hier autoluw is ben ik wel gewend. Ik heb een parkeerpas waarmee ik voor elven kan laden en lossen. Dat heb ik altijd als prima ervaren. Auto's horen ook gewoon niet bij een historisch centrum! Voor mijn klanten is het ook absoluut geen issue. De meeste komen gewoon op de fiets. Heerlijk toch om lekker rustig door de straten te wandelen en te winkelen zonder op auto's en scooters te letten. Mocht je trouwens overwegen om je in het centrum te vestigen, denk dan zeker goed na over de gevolgen van een autoluwe zone. Zo'n keuze heeft nu eenmaal consequenties. Het is altijd 'of' en nooit 'en'. Ach, alles heeft zo z'n voor- en nadelen. Dat hoort bij de charme van de stad!"

Verschillende scenario's

Natuurlijk zijn er voorafgaand aan dit plan verschillende scenario's de revue gepasseerd. De gemeente heeft vanaf 2017 diverse inspraak- en informatiebijeenkomsten georganiseerd. Daar zijn diverse zorgen geuit over onder meer de bevoorrading en over parkeermogelijkheden. Ook Mark van der Linden had zorgen. "Toen ik eenmaal op een informatieavond van de plannen hoorde, ben ik meteen in actie gekomen. Er zaten opties bij die we echt niet zagen zitten, zoals 'onze' straat helemaal openstellen voor verkeer. Terwijl het al zo'n 40 jaar een eenrichtingsstraat is! Gelukkig is er gehoor aangegeven en zijn we erg blij met het plan zoals het er nu ligt." Ook op andere punten heeft de gemeente regels aangepast. Zo kan er bij hoge uitzondering, als het echt niet anders kan, ook nog na de venstertijd worden bevoorraad. Het plan wordt nu werkelijkheid. Deze nieuwe regels zijn natuurlijk wennen voor iedereen. Daarom start de gemeente met een waarschuwingsperiode en wordt de nieuwe situatie nauw geëvalueerd.

Dit zijn de plannen

Rondom de Nieuwe Groenmarkt, Kruisstraat en Jansstraat zijn de straten per 1 juli officieel voetgangersgebied en mogen gemotoriseerde voertuigen alleen tussen 6.00 en 11.00 uur de straten in. Op deze manier wil de gemeente fietsers en voetgangers meer ruimte geven. Maar ook de stad een stukje groener, gezonder en klimaatbestendiger maken. Tevens helpt het mee om de hoeveelheid fijnstof in de binnenstad te verminderen. Haarlem hoopt hiermee dat de stad aantrekkelijker wordt voor de mensen die er wonen, ondernemen en winkelen.

Geen parkeerplek meer

Tot 11.00 uur kan iedereen het gebied in om te laden en lossen. Daarna mogen alleen bewoners en ondernemers met een speciale toegangspas laden, lossen, halen en brengen. Voor maximaal een uur. Parkeren mag niet meer in de nieuwe zone. Zo komt er rondom de Nieuwe Groenmarkt meer groen en extra fietsenstallingen. Voor bewoners in het autoluwe gebied zijn er parkeerabonnementen met korting voor een aantal parkeergarages te krijgen.

Meer informatie is te lezen op gemeente Haarlem

Tekst: Gemeente Haarlem