1 miljoen investering voor verbeteren spoorlijn Haarlem - Zandvoort

Algemeen
Vooral voor de strandgasten zal het fijn zijn als er meerdere treinen rijden naar Zandvoort aan Zee.
Vooral voor de strandgasten zal het fijn zijn als er meerdere treinen rijden naar Zandvoort aan Zee. Foto: Pixabay

Door Christa Warmerdam

HAARLEM – Eén stem kwamen de indieners van de motie tekort, maar duidelijk is dat veel gemeenteraadsleden voor meer treinen tussen Haarlem en Zandvoort zijn, en dan niet alleen tijdens de formule 1 en de zomerse dagen. In de gemeenteraadsvergadering van 17 oktober is het voorstel besproken om via het regionaal mobiliteitsfonds als gemeente Haarlem 1 miljoen te investeren in het structureel verbeteren van de spoorverbinding tussen Haarlem en Zandvoort. Als snel is duidelijk dat alle partijen hier voor zijn.

PvdA, GroenLinks en Jouw Haarlem grijpen deze bespreking aan om een motie in te dienen waarin zij het college opdragen met de NS te gaan praten over de mogelijkheid om, na de uitvoering van deze spoorverbetering, ook in de lente, herfst en winter 4 treinen per uur (in beide richtingen) te laten rijden. Er zijn veel partijen die het voorstel steunen. Sander van den Raadt (Trots Haarlem) merkt op: "Het is, na het krijgen en maken van een kind, één van de mooiste dingen die je kan meemaken. Drie andere partijen dienen nu vrijwel dezelfde motie in als wij in november vorig jaar deden om de bereikbaarheid te verbeteren."

Frank Visser (Christenunie): "Eigenlijk zou het de norm moeten zijn om bij steden van deze omvang elk kwartier een trein te laten rijden." Partijen die de motie niet steunen hebben daar verschillende redenen voor. Bas van Leeuwen (D66): "De motie is overbodig. Het college is sowieso al voor verbetering van het openbaar vervoer." Zijn collega Jeroen Boer (VVD) is het hier volledig mee eens. Mirjam Otten (Liberaal Haarlem) signaleert iets anders: "Heel veel treinen zitten nu al leeg met twee treinen per uur." Frits Garretsen (SP) vindt de in de motie gekozen strategie "buitengewoon dom. Je geeft één miljoen en daarna ga je er pas over praten."

Wethouder Robbert Berkhout is wel positief: "U vraagt mij met de NS te gaan praten en dat wil ik met alle liefde doen. De frequentieverbetering wordt mogelijk. Het is aan de NS om te zeggen 'zijn dat lege treinen of is er potentie'."