Een overdaad aan verkeersborden?

Auto
Een overdaad aan verkeersborden?
Een overdaad aan verkeersborden? (Foto: Willem Brand/Kees Reniers)

HAARLEM - Een onderzoek naar de werking van verkeersborden zal zeker ook moeten ingaan op de kwestie van de effectiviteit van drie of vier borden aan een paal. Als fietser of automobilist moet je bijna in wandeltempo rijden om ze allemaal op tijd tot je te nemen.

Willem Brand

Het aantal verkeersborden en de laatste twee jaar ook het aantal adviesborden gaat gestaag omhoog. Máár werken ze (nog) wel? Is het niet: overdaad schaadt?!

Ergernis

Er zijn mensen die zich groen en geel ergeren aan die groeiende hoeveelheid verkeersborden in de stad. Op sommige palen hangen wel drie of soms zelfs vier borden. Welke zien we bewust? De bovenste? De grootste? Achter elk geplaatst verkeersbord zit een ambtenaar die erover heeft nagedacht. 

Overgeorganiseerd

We zijn een overgeorganiseerd land. Hebben we al die borden wel nodig om het juiste te doen? In andere landen worden er veel minder verkeersborden gebruikt. Er wordt meer aan de interpretatie van de verkeersdeelnemers overgelaten. 

Overbodige borden

Er zijn ook overbodige borden, borden die men vergeten is weg te halen. Neem die twee fietsborden aan het Spaarne, net voorbij de Gravensteenbrug richting de Catherinabrug. Dat eerste bord is geplaatst vanwege de dubbele gebroken streep iets verderop. Die klopt. Want, de weg is sinds een aantal jaren deels fietspad. Dat tweede bord verwijst naar een eerdere situatie toen fietsers nog niet welkom waren. Die moet weg. Of neem de twee borden in de Ridderstaat, die vertellen dat we een voetgangersgebied naderen. Is die tweede echt nodig? 

Strategische borden

Soms verbaas je je over de plaatsing van een bord zoals het voetgangersbord in de Ceciliasteeg. Hoewel klein qua afmeting, is-ie groot door de ruimte die hij met paal inneemt. Het geheel lijkt strategisch te zijn neergezet. Het bord zal er hangen om fietsers vanuit de Morinnesteeg die rechtsaf willen tegen te houden. Wat beter, dacht de ambtenaar, omdat midden op straat te doen. Het maakt fietsen welhaast onmogelijk. 

Ook iets opvallends gespot? Geef het door!

Heb jij in jouw wijk voorbeelden van een overbodige borden of palen met een overdaad aan verkeers- en adviesborden of met strategisch bekwame borden? Of iets anders opvallends in de stad gespot? Laat het ons weten via @rodihaarlem op Facebook en Instagram of via redactiehln@rodi.nl.