Betaald parkeren in heel Haarlem: voetgangers en fietsers prioriteit in mobiliteitsplan

Politiek
De Gedempte Oude Gracht.
De Gedempte Oude Gracht. (Foto: Rodi Haarlem)

HAARLEM - De commissie Beheer van de gemeenteraad heeft donderdagavond vergaderd over een nieuw mobiliteitsplan. Een punt op de agenda was het autogebruik in de stad, dat verder teruggedrongen zou moeten worden ten bate van het openbaar vervoer en de fiets. 

Joost Verhagen

Oude oplossingen, zoals het verbreden van wegen en realiseren van extra parkeerplaatsen, zouden niet meer volstaan volgens de gemeente. Binnen het plan zou er in de hele stad betaald parkeren worden ingevoerd.

Betaald parkeren in Haarlem

Wijkraad de Vijfhoek diende een burgerinitiatief in onder de naam Plan B. Er zijn 94 zienswijzen ingediend over het mobiliteitsbeleid, waardoor op zes punten wijzigingen zijn doorgevoerd. Toch bleken de reacties op het mobiliteitsplan en de inspraakprocedure vanuit de verschillende insprekers overwegend positief. 

Nieuw mobiliteitsplan kiest voor voetganger en fietser

De indiener van Plan B lichtte het burgerinitiatief nog even toe. Hij complimenteerde het college met het mobiliteitsplan en ziet het als een oplossing voor de knelpunten die de huidige verkeerssituatie oplevert voor inwoners van de binnenstad. Een bewoner van de Zijlweg vindt dat zijn straat een ondergeschoven kindje is in de visie. Hij wil dat ook op de Zijlweg de maximumsnelheid wordt verlaagd. Een derde inspreker is kritisch over het voornemen om in de hele stad betaald parkeren in te voeren, zodat meer mensen met het openbaar vervoer of deelauto’s zullen gaan reizen.

Meer 30 kilometer-zones Haarlem

Gertjan Hulster (Actiepartij) gaf aan juist heel blij te zijn met het mobiliteitsplan. Wel riep hij het college op om van meer straten 30 kilometer-zones te maken. Ook pleitte hij voor een fietsparkeernorm. De PvdA vroeg om bewoners voortaan niet meer te laten betalen voor hun eerste auto, maar wel voor de auto’s van bezoekers. Dat leverde kritiek op van de VVD, die ervoor pleitte om gastvrij te blijven tegenover automobilisten die met de auto komen. Daarnaast wil Eloy Aersens dat er eerst in de Haarlemse wijken wordt onderzocht of er draagvlak is voor betaald parkeren. 

Fractievoorzitter Bloem (SP) droomt van een toekomst waarin er elektrische, zelfbesturende auto’s aan de stadsranden staan die mensen ophalen en naar hun plaats van bestemming. Verder zei Bloem positief te zijn over het plan, maar wees er ook op dat verbetering van het openbaar vervoer door de provincie moeten worden gerealiseerd. Ook was Bloem kritischer over het invoeren van betaald parkeren in de hele stad. Volgens hem ondermijnt dat het draagvlak voor het mobiliteitsplan, en de SP wil dat deel daarom uit het stuk schrappen. 

De mobiliteitsvisie wordt binnenkort door de gemeenteraad besproken.