Veel onduidelijkheid over milieu bij Haarlemmermeerders

Nieuws
Veel is, vanwege het nieuwe stikstofbeleid, onzeker rond nieuwbouw. In Assumburg gaat de bouw nog wel door.
Veel is, vanwege het nieuwe stikstofbeleid, onzeker rond nieuwbouw. In Assumburg gaat de bouw nog wel door. (Foto: Rowin van Diest)

HOOFDDORP - Iedere dag staan er verhalen in de krant over het milieu. Opvallend is dat de meningen sterk verdeeld zijn. Het milieu staat in ieder geval op de agenda. NHN vroeg verschillende Haarlemmermeers welk aspect van het milieu ze het meest bezighoudt. De verschillen zijn groot, wel is er een grote overeenkomst, zorg voor een betere en schone toekomst.

Marlene Hogervorst uit Rijsenhout sprak onlangs in tijdens een raadsvergadering. Eerder schreef ze een brief waaruit we citeren: "Bent u op de hoogte dat men drie biomassacentrales wil bouwen in en om de gemeente Haarlemmermeer? Een biomassacentrale verbrandt natuurlijk verworven plantrestanten en bomen waardoor energie vrijkomt. Dit lijkt milieuvriendelijk.''

Hogervorst' bezwaar tegen de biomassacentrales is duidelijk: ''Er zijn niet genoeg plantaardige afvalstoffen en bomen om deze centrales te voorzien. De restanten die er nu zijn, worden gebruikt in andere centrales en voor andere doeleinden, zoals voor het maken van papier en spaanplaat. Hierdoor wordem bomen, speciaal voor de centrale, gekapt terwijl die bomen hard nodig zijn voor het leveren van onze zuurstof. Er moeten juist meer bomen geplant worden. Die hebben veel meer effect op het milieu dan de biomassacentrale."

Slechte voorlichting

Ze is ervan overtuigd dat de burgers van de Haarlemmermeer niet goed worden voorgelicht. "Maar omdat de vergunning al is vergeven en het plan al in vergevorderd stadium verkeerd, wordt het nog lastig er een pen tussen te krijgen. Ook gebeurt dit alles vrij stil. Omliggende bewoners en buurgemeentes zijn nog amper op de hoogte. Bovendien is de gemeente Haarlemmermeer nog in conclave over de centrale in Rijsenhout. Zo wordt voor hen de mogelijkheid tot ingrijpen bemoeilijkt."

Daarnaast is het voor bewoners volgens haar geen pretje als de centrales komen. "Ten eerste zorgt de plaatsing voor geluidsoverlast, want de biomassacentrales gaan 24 uur per dag draaien. Er komt fijnstof vrij die uw bezittingen, die zich buitenhuis bevinden, aantasten. Kortom, er is maar één echt antwoord: Bomen planten, niet kappen en verbranden."

"Waanzin"

Maar er zijn veel meer inwoners die zich zorgen maken over het milieu. Die komen echter met hele andere problemen naar buiten. Sylvia Naber uit Hoofddorp heeft wantrouwen in de lokale en vooral landelijke politiek: ''We gaan de hele aarde kaal kappen voor biomassa-energie. En we gaan de boeren wegtreiteren voor CO2. Aan de andere kant breiden we Schiphol en andere luchthavens uit. En ze zijn gek op elektrisch rijden en daardoor bergen met gevaarlijk afval verzamelen. Er is iedere dag nieuwe waanzin.''

Autobanden

Wim van Rijn is werkzaam in het openbaar vervoer. Hij maakt zich druk over stikstof en dan vooral in de autobanden. ''In de afgelopen jaren heeft zich het fenomeen stikstof pompen in autobanden voorgedaan. De vraag is wat daarvan het voordeel is. Eerst is het misschien verstandig om uit te leggen wat nu de daadwerkelijke verschillen zijn tussen gecomprimeerde lucht, zoals we dit in het normale leven inademen en in autobanden pompen, en stikstof. Gecomprimeerde lucht bestaat al uit zo'n 78 procent stikstof, 21 procent zuurstof, 1 procent argon en 1 procent andere gassen. Het percentage stikstof waarmee wij een band op spanning zetten bedraagt 98 procent stikstof en 2 procent andere gassen, het is dus bijna zuiver.''

Door stikstof in de autobanden te pompen, voorkomt de automobilist onderspanning, denkt Van Rijn: ''De banden blijven dus beter op spanning. Een juiste bandenspanning draagt bij aan een langere levensduur van de band en is dus goed voor de portemonnee. Daarbij zorgt een optimale bandenspanning voor een lagere rolweerstand, zo verbruikt u minder brandstof en bewijst u een dienst aan het milieu en uzelf."

Schiphol

Ronald van Beek ziet vooral Schiphol als grote vervuiler. ''Schiphol legt elke dag een deken van stikstof (NO2), fijnstof, kerosinespray, CO2 en ultrafijnstof over half Nederland. Maar toch staat er niks in het rapport van Remkes over de 500.000 stifstofbommen die Schiphol op de bevolking afvuurt. Het kapitaal is altijd de baas, dat blijkt maar weer.''

De toespraak van Hogervorst is te vinden via haar Facebookpagina: marlene.hogervorst.1