Ali Ware helpt Osama Khedr tijdens het migrantenspreekuur.
Ali Ware helpt Osama Khedr tijdens het migrantenspreekuur. ((Foto: Danny de Casembroot))

Migranten-inloopspreekuur voor gratis advies en hulp bij vragen

HAARLEMMERMEER - "Ik spreek wel Nederlands, maar lezen vind ik lastig. Als ik een brief van de Belastingdienst krijg, weet ik niet zeker of ik 'm goed begrijp", vertelt Osama Khedr (68). Hij is daarom blij met de vrijwilligers van het Migrantenorganisaties Inloopspreekuur (MOI). Elke vrijdagmiddag kunnen migranten in wijkgebouw De Nieuwe Silo in Hoofddorp terecht met vragen of problemen waar ze zelf niet uitkomen.

door gemeente Haarlemmermeer

Tolk en vertaler Ali Ware is één van de initiatiefnemers van het inloopspreekuur voor migranten. "Mensen met een migratieachtergrond hebben vaak problemen in hun communicatie met instanties. De taal is moeilijk en de drempel om te bellen of een afspraak te maken hoog." Verschillende migrantenorganisaties in Haarlemmermeer startten 3 jaar geleden samen het inloopspreekuur. "Het is voor iedereen; man en vrouw, jong en oud. Als een vrouw door een vrouwelijke vrijwilliger wil worden geholpen, kan dat. We merken dat steeds vaker ook niet-migranten langskomen."

Hulp en ontmoetingsplek

Osama Khedr verliet 20 jaar geleden gedwongen zijn geboorteland Egypte. Sinds 12 jaar woont hij in Hoofddorp. "Ik ontmoette Ali Ware tijdens een moskeebezoek. Hij hoorde over mijn probleem met een toeslag van de Belastingdienst en vertelde over het inloopspreekuur. Ik kende de plek, want ik kook als vrijwilliger voor oudere mensen in De Nieuwe Silo. Ik werd hartelijk ontvangen door de vrijwilligers. Ze hielpen met het lezen en vertalen. Een half uur en één telefoontje naar de Belastingdienst verder was mijn probleem opgelost!" Khedr loopt inmiddels regelmatig even binnen. "Samen checken we of ik brieven van instanties goed heb begrepen. Verder is het er gewoon gezellig. Vaak drinken ik er met anderen een kopje thee of koffie."

Zelf doen mét vangnet

De vragen waarmee mensen binnenstappen zijn uiteenlopend, vertelt Ware. "Het gaat over geld, schulden, toeslagen, opvoeding, woning, onderwijs of een verblijfsvergunning. Formulieren invullen om een voorziening aan te vragen, vinden veel mensen ingewikkeld." Wie binnenloopt bij het migrantenspreekuur wordt geholpen door één van de zes vrijwilligers. Die spreken onder meer Somalisch, Arabisch, Chinees, Spaans en Frans. "Zelfstandigheid vinden we belangrijk. Mensen moeten niet afhankelijk zijn van ons. We stimuleren hen om zelf te bellen met een instantie en leggen uit wat handig is, bijvoorbeeld om het kenmerk van een brief bij de hand te houden. Lukt het niet? Dan kunnen wij het telefoongesprek even overnemen."

Groei van vragen

Dat het migranteninloopspreekuur werkt, blijkt uit de fikse groei van het aantal vragen. Ware: "Stapte in 2016 iets meer dan driehonderd mensen binnen, 3 jaar later hebben we bijna 50 procent meer vragen. Een mooi succesverhaal is van een man die plots werd ontslagen. Wij hebben hem in contact gebracht met een medewerker van het juridisch loket. Zij regelden een advocaat die het onterechte ontslag met succes aanvocht." De vragen die worden gesteld, kunnen aanleiding zijn voor het organiseren van themabijeenkomsten, bijvoorbeeld over 'waar kun je terecht met vragen over schulden?' of 'welke gemeentelijke regelingen bestaan er?'

Elke vrijdag tussen 14.00 en 17.00 uur kunnen inwoners gratis binnenlopen bij het migrantenspreekuur voor hulp, informatie en advies in De Nieuwe Silo, Graan voor Visch 14302 in Hoofddorp. Informatie: info@moi-haarlemmermeer.nl

www.haarlemmermeergemeente.nl

Meer berichten