De nieuwe boezembrug in Halfweg is klaar en prachtig

Algemeen
De nieuwe boezembrug en de wandelpromenade met zitbank zijn een verrijking voor Halfweg en Zwanenburg.
De nieuwe boezembrug en de wandelpromenade met zitbank zijn een verrijking voor Halfweg en Zwanenburg. ((Foto: Peter Vreeswijk))

HALFWEG - De nieuwe boezembrug met fiets- en voetpad is vorige week officieel geopend. Vanwege Corona was de opening een stuk minder feestelijk dan ten tijde van de opening van de vorige boezembruggen in 1925.

De nieuwe boezembrug heeft een scherpere bocht gekregen om de vaart er uit te halen. Of dat in de praktijk ook het geval zal zijn, wordt door menigeen betwijfeld. Voor de voetgangers is een wandelpromenade aangelegd met een 22 meter lange zitbank waarop het goed toeven is met een prachtig uitzicht over ‘De Kom’ met stoomgemaal, dé plek waar in de jaren zestig flink geschaatst werd. Ook is het zicht op de eeuwenoude sluisjes verbeterd.

De reacties uit beide dorpen zijn zeer divers, zoals : ‘Wat een mooie bank met een fantastisch uitzicht!’, ‘Eerlijk gezegd hadden we liever een tunnel of omleiding om het dorp gehad. Maar de brug is heel mooi geworden met het zitje op de brug! Het was wel een project met hobbels en tegenslagen’, ‘Jammer dat de oude poort met de twee zwanen van de suikerfabriek niet in oude luister is hersteld! Hetzelfde geldt voor het oude havenmeesterhuisje’, ‘Het is een mooie brug geworden maar het lijkt wel een racebaan!’ en ‘Het zicht op de oude sluisjes is nu zo duidelijk, echt een verbetering!’

Geschiedenis

In het begin van de vorige eeuw voldeed de toenmalige brug niet meer aan de eisen voor het toenemend wegverkeer. In 1922 is toen begonnen met onteigeningen om een weg door het dorp Halfweg mogelijk te maken. Daartoe moest zelfs de rooms katholieke kerk die daar stond worden gesloopt. In oktober 1925 was het dan zover: de brug werd geopend door de directeur van Rijkswaterstaat en burgemeester Simons.

Na de opheffing van de tramlijn Amsterdam-Haarlem-Zandvoort op 31 augustus 1957 kwam er meer ruimte voor het wegverkeer. Op de fundering van de oude trambrug werd een nieuw wegdek met verkeersbrug aangelegd in de richting Haarlem.

Rond 2010 werd geconstateerd dat het traject tussen Sloterdijk en Halfweg gerenoveerd moest worden. De onderliggende dijk moest verstevigd worden en het wegdek vervangen. Na een uitgebreid onderzoek naar blindgangers, in Halfweg vonden veel bombardementen plaats gedurende de Tweede Wereldoorlog, kon rond 2018 met de werkzaamheden worden begonnen. Welnu het resultaat mag er zijn.

Het open IJ

Deze tekst is te lezen op de achterzijde van de 22 meter lange bank aan de voetgangerspromenade. Wellicht behoeft deze tekst enige uitleg. Voor de drooglegging van het Haarlemmermeer in 1852 stond deze in open verbinden met het IJ en de Noordzee. In 1852 is het Stoomgemaal Halfweg opgericht en dat had grote moeite om al het water weg te pompen.

Dat veranderde met de inpoldering van het IJ en de aanleg van het Noordzeekanaal waarmee in 1865 werd begonnen. De opening van het Noordzeekanaal vond plaats in 1876. Vanaf toen kon het gemaal afpompen via de zijkanalen C en F richting zee. Het toont aan dat stoomgemaal, Haarlemmermeer en IJ altijd nauw met elkaar verbonden zijn.

Peter Vreeswijk