Brug 1863 toch gesloopt voor Westtangent

Algemeen
De laatste dagen van Brug 1863 zijn geteld.
De laatste dagen van Brug 1863 zijn geteld. ((Foto: Pr))

NIEUW-WEST/BADHOEVEDORP - Het kruispunt Oude Haagseweg - Anderlechtlaan wordt omgebouwd tot een T-kruising. Het is het laatste traject van de werkzaamheden voor de Westtangent in Amsterdam. Doorgaand verkeer rijdt straks minder snel waardoor de kruising overzichtelijker en veiliger wordt.

De werkzaamheden uit voor de Westtangent op de kruising Oude Haagseweg – Anderlechtlaan zijn afgelopen november begonnen. De Westtangent is de nieuwe buslijn 369 die Station Sloterdijk met Schiphol verbindt. Deze is al in gebruik gegaan en vervangt buslijn 69. De Westtangent rijdt volgens de normen voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Op de Oude Haagseweg, richting Schiphol, ligt de brug over de Ringvaart. De gemeente Haarlemmermeer is gestart met de voorbereiding voor de vervanging van deze brug.

Duikerburg

Met het het realiseren van het laatste deel van de Westtangent komt de sloop van brug 1863 dichterbij. Dit is een ‘duikerbrug’ uit 1936 in de voormalige Rijksweg 4 tegenwoordig Oude Haagseweg, over de Molenwetering van de Riekerpolder. In het plan ivoor de Westtangent wordt deze brug gesloopt en vervangen door een buis. En daar is Vereniging “De Oeverlanden Blijven!” op tegen. “De enige reden om te slopen sloop is het ontbreken van bouwtekeningen die waarschijnlijk in de oorlog zijn verloren gegaan’”, zegt Nico Jansen, voorzitter van de vereniging. “De brug heeft cultuurhistorische waarde. Aan deze brug zit veel geschiedenis verbonden met de daarbij horende verhalen. Sloop betekent een groot verlies van belevingswaarden”, zo hij weten en de vereniging overweegt om het juridisch aan te vechten.

Kan niet anders

De vereniging heeft een brief geschreven naar de Gemeente Amsterdam om de sloop te proberen te voorkomen. Onlangs heeft de gemeente de vereniging laten weten dat sloop van de brug in traject van de Westtangent niet anders kan. “Tijdens de inspraakprocedure in 2015 was de uitwerking van de maaiveldoplossing bij de aanleg van de Westtangent identiek aan de huidige inzichten. De constructie van Brug 1863 was destijds nog niet onderzocht. Dat soort onderzoeken wordt bij infrastructurele projecten doorgaans pas in de definitieve ontwerpfase uitgevoerd, als de inspraakprocedure is afgerond. Dat is ook in het geval van de Westtangent gebeurd.
Als gemeentelijke overheid zijn wij wettelijk verplicht aan te tonen dat een ondergrondse constructie in de openbare ruimte voldoet aan de huidige bouwnormen. Zoals ook u signaleert is in geval van Brug 1863 een groot aantal bouwtekeningen niet meer terug te vinden. Daardoor ontbreken - met name over de fundering van het bouwwerk - te veel gegevens om te bewijzen dat de brug de komende jaren voldoende draagkracht heeft. Op grond daarvan, zo stelt de wet, moet de brug worden gesloopt. Ook een mogelijk solide dek doet daar niets aan af. De gemeente Amsterdam is gehouden aan de Nederlandse wet. Zij kan dan ook niet voldoen aan uw verzoek om van sloop van de brug af te zien”, zo schrijft de gemeente.

Een buis

Een andere mogelijk zou herbouw van de brug zijn, maar de gemeente ziet daar geen reden voor omdat ‘de noodzaak van een doorstroomprofiel van circa 7 meter breedte de afgelopen jaren is verdwenen. Voor afdoende watervoerend vermogen volstaat in de nieuwe situatie een buis met een diameter van circa 0,80 meter. Die wordt op de plaats van de brug aangelegd. Daarmee verdwijnt de brug dus uit de openbare ruimte’.

Geen vergunning

Voor sloop van de brug is geen vergunning nodig. De gemeente schrijft: “Wel heeft project Westtangent geheel volgens de regels bij het stadsdeelbestuur de sloop van Brug 1863 gemeld. De eerste keer gebeurde dat op 28 februari, maar deze melding kon ten gevolge van de coronacrisis niet goed worden verwerkt. Hetzelfde gebeurde met onze melding van 28 oktober. Uiteindelijk is de melding van 3 november geregistreerd. Met de sloop kan vier weken na geregistreerde melding een begin worden gemaakt. De sloop van Brug 1863 staat gepland voor januari, het eerste deel, en april, het tweede deel.”

Gecompenseerd

De gemeente wil wel kijken samen met de vereniging kijken of de sloop van de brug enigszins kan worden gecompenseerd. De werkzaamheden voor de Westtangent zijn naar verwachting in november klaar.