Extra maatregelen tegen geluidshinder na inspraak omwonenden Schiphol

Algemeen
Er zijn veel suggesties en voorstellen gedaan om de geluidshinder van Schiphol te beperken.
Er zijn veel suggesties en voorstellen gedaan om de geluidshinder van Schiphol te beperken. (Foto: Pixabay)

HAARLEMMERMEER - Lucht verkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol hebben vorig jaar de mening van omwonenden van Schiphol gevraagd over het programma voor hinderbeperking van de luchthaven. Bewoners, bestuurders, het Regioforum van de Omgevingsraad Schiphol, de top 20 klachten bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS), eigen expertise en innovaties in luchtvaarttechnieken en – systemen hebben voorstellen en suggesties gedaan. Daarna zijn omwonenden, bestuurders en organisaties in de omgeving om hun mening gevraagd. Via online consultatie, informatiebijeenkomsten, webinars en gesprekken zijn circa 1.000 reacties op het programma met hinder beperkende maatregelen ontvangen.

Dick Benschop, President & CEO Royal Schiphol Group: “Hinderbeperking is een structurele opgave en van groot belang, ongeacht het verminderde vliegverkeer nu. Met dit programma willen we op transparante wijze werken aan het verminderen van hinder, samen met onze omgeving. We zijn omwonenden, gemeenten, provincies en organisaties dankbaar voor de kritische opmerkingen, complimenten en suggesties, die het programma beter maken.”

Blij

Michiel van Dorst, CEO Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL): “We zijn blij dat zo veel mensen uit de omgeving van Schiphol, bestuurders en maatschappelijke organisaties hebben meegedacht over mogelijkheden om hinder te beperken en met suggesties zijn gekomen. In goed overleg en samenwerking met de omgeving onderzoeken en ontwikkelen we voorstellen om geluid en emissies terug te dringen waarbij wij de veiligheid waarborgen. Zo creëert LVNL waarde voor mensen die in de omgeving van Schiphol wonen.”

Antwoorden op reacties

Op de website minderhinderschiphol.nl zijn de suggesties vanuit de omgeving en de antwoorden daarop van Schiphol en LVNL te lezen. Ook zijn de inzendingen op de vragenlijst in een online dashboard inzichtelijk gemaakt en zijn de analyse hiervan en aanbevelingen van een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau beschikbaar. De status van bestaande maatregelen om hinder te beperken op het gebied van baangebruik, overdag vliegen, vliegtuigtypes en ’s nachts vliegen is geactualiseerd. Naar aanleiding van de ontvangen feedback uit de omgeving zijn ook maatregelen op het gebied van grondgeluid aan het programma toegevoegd. Het is op ieder moment inzichtelijk wat de tijdslijn, effecten, mate van betrokkenheid van de omgeving van alle maatregelen uit het programma is.

Actief hinder beperken

Schiphol en LVNL blijven zich, samen met de luchtvaartmaatschappijen, inspannen om hinder te beperken, ook nu er minder vliegverkeer is als gevolg van de coronapandemie en ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart. In 2020 werd al een aantal hinderbeperkende maatregelen uit het programma gerealiseerd: het hoger aanvliegen van de Polderbaan in de nacht, de nieuwe vaste nachtelijke naderingsroute naar de Zwanenburgbaan, de verlegde startroute vanaf de Kaagbaan bij Bodegraven, het hoger aanvliegen voor helikopters ’s nachts over snelweg A9 en het efficiënter landen bij verminderd zicht waardoor bewoners minder geluidshinder van vliegverkeer ervaren. In de komende periode gaan Schiphol en LVNL verder met (verdiepend) onderzoek en het uitwerken van de aangekondigde maatregelen uit het programma om geluidshinder te beperken.

Minder hinder

Ook voor bewoners in Amsterdam zijn in aanvulling op bestaande maatregelen, nieuwe maatregelen toegevoegd die mogelijk bijdragen aan het verder terugdringen van geluidshinder van vliegverkeer. Zo zullen Schiphol en LVNL onder andere onderzoeken of het veilig mogelijk is om vliegtuigen die in de nacht opstijgen van de Polderbaan in noordelijke richting en afbuigen naar het zuiden, oostelijker om Zaandam en Amsterdam heen te laten vliegen. Ook worden mogelijkheden onderzocht of met een innovatieve techniek vertrekkende vliegtuigen nauwkeuriger de bochten om woonkernen heen kunnen vliegen. Daarnaast voorzien steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun vliegtuigen van aerodynamische winglets, waardoor minder motorvermogen nodig is bij het opstijgen en bewoners van Amsterdam minder geluidshinder van vertrekkende vliegtuigen ervaren.

Amsterdam Airport Schiphol verwelkomde in 2018 71 miljoen passagiers en er werd 1,7 miljoen ton vracht vervoerd. Met 326 rechtstreekse bestemmingen over de hele wereld biedt Schiphol een van de beste netwerken aan bestemmingen en frequenties in Europa. Schiphol is daarmee één van de belangrijkste mainports van Europa.