Verkeersproblematiek Nieuw-West raakt Badhoevedorp ook

Algemeen
Het plan van de Sloterbrug is weer opgepakt door de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer.
Het plan van de Sloterbrug is weer opgepakt door de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer. ((Foto: René Kater ))

NIEUW-WEST/HAARLEMMERMEER – De gemeente Amsterdam heeft een behoorlijke opgave om het verkeer in Nieuw-West nu en in de toekomst goed te reguleren en daar zijn verschillende plannen voor. Zo wordt er een oplossing gezocht naar de verkeersproblematiek op de Sloterweg, dat zeker effect zal hebben op de omgeving. Het plan om de drukte op de Sloterbrug aan te pakken is weer opgepakt. En dan is er ook nog een Mobiliteitsplan Nieuw-West, een toekomstplan dat is gebaseerd op de groei van het stadsdeel met zo’n 25.000 woningen die tot 2040 worden gebouwd in het Schinkelkwartier. Buurgemeente Haarlemmermeer wordt betrokken in de planvorming omdat Badhoevedorpers er zeker wat van gaan merken. Veel bewoners zijn in opperste paraatheid en volgen de plannen op de voet, want elke maatregel heeft wel effect of op het verkeer, het parkeren en de bereikbaarheid.

Wat betreft de Sloterweg zijn er aanvullende maatregelen onderzocht die tot de zomervakantie worden uitgewerkt in een Nota van uitgangspunten. Daar kan na de zomervakantie over worden ingesproken. Aan het einde van het jaar neemt de gemeenteraad hier een besluit over. De onlangs gehouden online informatie bijeenkomst trok zo’n 600 belangstellenden naar het computerscherm. Van de voorgestelde elf varianten bleven er weinig geschikt volgens de gemeente die het meest positief bleef over de varianten die al eerder zijn voorgesteld. Er kwamen veel vragen van de bezoekers. Duidelijk werd dat bewoners uit verschillende buurten de ontwikkelingen nauwgezet volgen.

Nieuwe brug

Ook de Sloterburg komt nu aan de beurt en wordt vervangen door een nieuwe brug. Hierin werken de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer samen. De brug is te smal en door het vele autoverkeer is er een gevaarlijke situatie ontstaan voor fietsers en voetgangers. De nieuwe Sloterbrug is noodzakelijk om de veiligheid voor het verkeer en de doorstroming te verbeteren. Beide gemeenten willen een nieuwe brug die breder wordt met twee rijbanen voor gemotoriseerd verkeer en een baan voor voetganders en fietsers.

Sluipverkeer

De gemeenten hopen zo op een betere verkeersveiligheid met voldoende ruimte en veilige oversteekmogelijkheden voor de fietser en voetganger. Ook zal het autoverkeer beter doorstromen, wordt extra sluipverkeer tegengegaan en komt er ook een betere doorvaarbaarheid onder de gesloten brug door. De oude brug blijft zo lang mogelijk in gebruik tijdens de bouw van de nieuwe brug. Het schetsontwerp en de Nota van Uitgangspunten bespraken de gemeenten met de begeleidingsgroep Sloterbrug. Deze groep praat mee namens de bewoners en ondernemers in de omgeving van de brug. De begeleidingsgroep bestaat uit de leden van dorpsraden, ondernemers en woonbootbewoners.

Het concept Nota van Uitgangspunten lag in de zomer van 2019 al ter inspraak. Er kwamen toen veel reacties over de verkeerssituatie op de Sloterweg, waardoor de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer de besluitvorming over de Nota van Uitgangspunten hebben uitgesteld. De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer wilden eerst de situatie van het verkeer op de Sloterweg in Amsterdam bekijken. Nu is het plan voor de Sloterburg dus weer opgepakt en nemen beide gemeenten een besluit over de uitgangspunten voor de nieuwe brug.

Inspraak

Ook over de Nota van Uitgangspunten Sloterbrug, inclusief de Nota van Beantwoording met de reacties uit de inspraak en de antwoorden daarop, verwachten de gemeenteraden van Haarlemmermeer en Amsterdam na de zomervakantie een besluit te nemen. Bij instemming door beide gemeenteraden wordt er begonnen met de voorbereiding van de uitvoering van het project Sloterbrug. De oplevering van de nieuwe brug is naar verwachting in 2025.

Het Mobiliteitsplan Nieuw-West is meer overkoepelend en gaat uit van een groei van 25.000 woningen en 75.000 extra arbeidsplaatsen in het Schinkelkwartier, maar ook op het Osdorpplein in Geuzenveld/Slotermeer en op het Business Park Amsterdam Osdorp. Daardoor neemt de druk op het wegennet toe. Het plan is erop gebaseerd dat nieuwe bewoners en werknemers de fiets of het openbaar vervoer nemen. De gemeente Amsterdam zet vanaf het begin van de gebiedsontwikkeling hierop in. Nu al verplaatsen de huidige bewoners en bezoekers zich dagelijks zo’n 275.000 keer per dag, waarvan 40 procent met de auto, 22 procent met het openbaar vervoer en 38 procent met de fiets.

Woonbuurten

Dat zorgt er voor dat er te veel doorgaand verkeer door woonbuurten en in de buurt van scholen rijdt, dat er op veel plekken in Nieuw-West de afstand tot openbaar vervoer groot en er behoefte aan een fijnmaziger OV-netwerk is. De capaciteit van de tram tussen Osdorp en Lelylaan is beperkt en is uitbreiding van tenminste een pendelverbinding noodzakelijk. De gemeente zet dan ook in op stedelijke en regionale mobiliteitsambities die gericht om bewoners en bezoekers te verleiden en te faciliteren van bewoners enbezoekers om schoner en gezonder te reizen. Dat heeft een gedragsverandering nodig. Er worden schone alternatieven ontwikkeld voor de auto en voor beter aanbod van mobiliteit voor iedereen.

Openbaar vervoer

Alles is gebaseerd op de bereikbaarheidsmaatregelen die tot 2040 noodzakelijk voor openbaar vervoer, auto, fiets en voetganger om huidige en verwachte knelpunten op te lossen en de woningbouwtaakstelling in Nieuw-West mogelijk te maken. En om welke maatregelen in Nieuw-West nodig zijn om bij te kunnen dragen aan de stedelijke bereikbaarheidsprogramma’s. Onderzoek laat zien dat het autoverkeer in de periode 2020-2040 op een aantal punten vastloopt en dat verplaatsingen met de auto tot druk leiden op het wegennet en onveilige verkeerssituaties.

Capaciteit

Op verschillende plekken in Nieuw-West is de afstand tot een halte voor het openbaar vervoer te groot en is de frequentie van de verbinding te laag, en soms de capaciteit te krap. Het openbaar vervoer is voornamelijk op de relatie met de metro en het centrum georiënteerd. Een aantal oost-west en noord-zuid fietsroutes in Nieuw-West maar ook regionale verbindingen moeten aangepast worden om de groei in capaciteit op te kunnen vangen. Ook bij woningen, voorzieningen en bij OV-opstapplekken ontbreken op een aantal plekken goede fietsstalvoorzieningen.

Het concept-Mobiliteitsplan Nieuw-West ligt voor adviesaanvraag bij het stadsdeel. De planning is om na het zomerreces het concept mobiliteitsplan te agenderen voor de commissie MLW en vervolgens de besluitvorming in de gemeenteraad.