Sloterweg wordt afgesloten voor doorgaand verkeer

Algemeen
Als voorkeursvariant 2 wordt ingevoerd, zal kentekenherkenning gebruikt worden om bestemmingsverkeer door te laten.
Als voorkeursvariant 2 wordt ingevoerd, zal kentekenherkenning gebruikt worden om bestemmingsverkeer door te laten. (Foto: René Kater)

NIEUW-WEST/BADHOEVEDORP - Als het aan het college van B&W ligt, wordt de Sloterweg afgesloten voor doorgaand verkeer om de weg verkeersveiliger te maken. Alleen bestemmingsverkeer mag dan gebruik maken van de weg. 

Het college kiest hiermee voor voorkeursvariant 2a: Wegafsluiting Sloterweg en Laan van Vlaanderen uit de Nota van Uitgangspunten in het plan Sloterweg-West Verkeersveilig. De gemeente Amsterdam zegt op te trekken met de gemeente Haarlemmermeer, omdat het ook inwoners van Badhoevedorp treft, maar Haarlemmermeer geeft de voorkeur aan voorkeursvariant 11; een knip op de Sloterweg. Deze variant komt het meeste tegemoet aan veel wensen van ondernemers uit de wijken rondom Dorp Sloten en Nieuw-Sloten. 

Emoties

Op de Sloterweg rijden dagelijks 15.000 motorvoertuigen, terwijl de weg geschikt is voor maximaal 6.000 voertuigen per dag. Eerdere voorgestelde plannen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid zorgden voor verschillende emoties in heel Nieuw-West, maar ook in Badhoevedorp. De gemeente is daarop in gesprek gegaan met ondernemers, bewoners en diverse belangengroepen. Vervolgens is onderzocht welke oplossingen mogelijk zijn en welke oplossing de voorkeur heeft.

Kentekenherkenning

In de voorkeursvariant 2a komen op vier plaatsen camera’s te staan zodat de toegang via kentekenherkenning wordt gereguleerd. Twee op de Sloterweg aan de west- en oostzijde en twee op de beide kruisingen van de Laan van Vlaanderen met de Plesmanlaan. De knips op de Laan van Vlaanderen zijn nodig om te voorkomen dat het autoverkeer via deze wegen gaat rijden. Om sluipverkeer naar Badhoevedorp tegen te gaan, geldt op de Langsom straks een maximale snelheid van 30 kilometer per uur. Op de Sloterweg vanaf de Anderlechtlaan tot aan de rotonde bij de Baden Powellweg geldt ook een maximale snelheid van 30 km/uur.


Het kaartje geeft aan waar 30 km/h-zones komen (Afbeelding: Gemeente Amsterdam)

Het aantal motorvoertuigen komt met de aanpassing onder de 6.000 per dag op de Sloterweg-West. Uit onderzoek namens de gemeente blijkt dat de omliggende wegen voldoende capaciteit hebben voor de verkeersstromen die daar ontstaan door de knips. Aanpassingen aan wegen of kruisingen zijn daarom niet nodig en alle bestemmingen zoals Winkelcentrum Nieuw-Sloten en sportpark Sloten blijven bereikbaar. Ook blijft het vrachtverkeer een directe route vanaf de snelweg houden.

Gevolgen voor omgeving

De oplossing van de verkeersdrukte op de Sloterweg treft een groot gebied er omheen. Wanneer variant 2 wordt door gevoerd, heeft dat onherroepelijk gevolgen voor de omgeving van de Sloterweg. Diverse wijken worden dan ook vertegenwoordigd door kritische bewoners die geen trek hebben in meer verkeer door de wijk. Piet Boon, inwoner van Nieuw Sloten, volgt de discussie rond de Sloterweg met veel belangstelling. Hij vindt voorkeursvariant van het college vooral oneerlijk, omdat er een digitale muur midden in het stadsdeel en gebied De Aker, Sloten, Nieuw Sloten wordt gecreëerd.

“Het negatieve aan dit plan is dat de Sloterweg van 15.000 naar 600 auto’s gaat. Dat betekent dat er 14.400 auto’s een nieuwe route moeten vinden, dus het grootste waterbedeffect op de andere wegen. Varianten waar de druk op Sloterweg met meer dan 95 procent wordt verminderd geven de meeste overlast op de overige wegen. Variant 2a is dus geen oplossing die acceptabel is gezien de maatschappelijke impact”, zo vindt hij. “Er wordt in variant 2a ook geen enkele kruising aangepast, waardoor er geen extra capaciteit wordt gecreëerd op de S106 en de S107, de twee plusnetroutes die het college aanbeveelt. Het is dus een half plan met alleen afsluitingen zonder ontsluitingen.”

Waterbedeffect

Door te kiezen voor een bijna algehele blokkade op de Sloterweg heeft het college volgens Boon gekozen voor een variant met het grootste waterbedeffect. “Een keuze voor een minder drastische reductie op de Sloterweg, naar bijvoorbeeld 5000-6000 auto’s per etmaal zou een maatschappelijk acceptabelere optie zijn, waarbij er minder waterbedeffecten op omliggende wijken ontstaat. Door te kiezen voor een meer dan 95 procent reductie op de Sloterweg, ontstaan er elders alleen maar communicerende vaten. Bij variant 2a op de Louwesweg en Antwerpenbaan. In variant 11 op de Laan van Vlaanderen. Er zijn geen winnaars omdat er gekozen is voor een bijna algehele afsluiting van de Sloterweg. Alleen als er meer auto’s op de Sloterweg worden toegelaten, zal er een acceptabelere oplossing in zicht komen.”

Stapvoets

Volgens Boon zijn de rijtijden in nota ook nog berekend zonder dat er rekening is gehouden met files en verkeerslichten. “Een soort googlemaps op een zondagochtend 7 uur, als iedereen nog slaapt”, zo schrijft hij in zijn inspraak aan de gemeente. “Sinds medio september is de Baden Powellweg gedeeltelijk afgesloten voor werkzaamheden. Een vergelijkbare impact als het afsluiten van de Sloterweg, want vergelijkbaar aantal auto’s per etmaal. Het verkeer stond direct stil of reed stapvoets op de Plesmanlaan, Louis Davidsstraat en de Pieter Calandlaan. De impact van het afsluiten één rijbaan van één weg is groter dan uw modellen kunnen inschatten, en de werkzaamheden in september hebben dat ook aangetoond. Het is opvallend dat ruim twee pagina’s worden gewijd aan dit model, alsof u hiervan bewust bent. Het is tevens opvallend dat u een terugvaloptie 11 heeft voorgesteld. Waarom? Ik denk dat ook u weet dat de modellen niet de realiteit weergeven.”

Doorstroming

Na invoering van de maatregelen van variant 2a, wordt in de praktijk gemonitord om te zien of ze zowel in Amsterdam als in Haarlemmermeer de beoogde effecten op de verkeersveiligheid en de doorstroming hebben. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen deze worden teruggedraaid en wordt gekozen voor variant 11 uit hetzelfde rapport met alleen een knip op de Sloterweg en een 30 kilometer zonde op de Anderlechtlaan en de Laan van Vlaanderen.

Piet Boon snapt sowieso niet waarom er niet wordt gekozen voor variant 11. “Er zijn overwegend voordelen aan die variant. Het enige dat het college tegenhoudt is een uitgangspunt dat het verkeer over de Plusnetten moet worden geleid. Dat zijn uitgangspunten die niet in beleidsregels of wetten beschreven staan, maar die politiek gekleurd zijn. Door de meer dan 95 procent afsluiting van de Sloterweg moet het maximaal aantal auto’s een nieuwe route vinden. Door gebruik te maken van 4 camera’s moeten die 15.000 auto’s door minder mogelijke routes geperst worden. Hoe minder camera’s er geplaatst worden, des te meer keuze de automobilist heeft om zich over verschillende routes te verspreiden. Variant 11 is dus maatschappelijk meer aanvaardbare optie”, rekent Piet voor.

Lekker goedkoop

Hij vindt het opvallend dat gekozen wordt voor de variant zonder enige aanpassing aan kruisingen. “Lekker goedkoop en lekker snel te realiseren. Maar er wordt dus in het geheel geen capaciteit gecreëerd voor het afvoeren van de 15000 auto’s die nu een andere weg via de plusnetten moet zoeken. Zonder verbeterde kruispunten op de hoofdroutes gaat dit plan het niet redden.”

“Lees uw eigen conclusie over variant 11 in hoofdstuk 4.5 nog eens door en u begrijpt dat participatie niet alleen luisteren betekent, maar ook daadwerkelijk actie moet opleveren”, raadt Boon het college aan. “Als u echt wil participeren had u voor variant 11 gekozen. Nu heeft u bij de conclusie van variant 11 precies verwoord wat de stakeholders willen, maar u slaat dat in de wind. Ik heb een algemene reactie: we zijn nu bijna twaalf maanden verder en wat overblijft is hetzelfde plan zonder de rotonde. U heeft die tijd dus niet gebruikt om daadwerkelijk een oplossing te zoeken, maar heeft oude wijn in nieuwe zakken gepresenteerd. Een erg teleurstellende conclusie en een nota met alleen maar verliezer.

Online toelichting

Dinsdag 5 oktober geeft de gemeente online van 19.30 tot 21.00 uur toelichting over de Nota van Uitgangspunten en krijgen bewoners en ondernemers de gelegenheid om vragen te stellen. Aanmelden gaat via de website amsterdam.nl/Sloterweg.

De Nota van Uitgangspunten is door het college van B&W vrijgegeven voor inspraak. Tot en met 29 oktober kan iedereen een zienswijze indienen via amsterdam.nl/Sloterweg. Daarna volgt naar verwachting eind 2021 een definitief plan dat door de gemeenteraad moet worden vastgesteld. Als de gemeenteraad het plan heeft vastgesteld mag het worden uitgevoerd. Meer informatie staat op amsterdam.nl/Sloterweg.

Bewoners of bewonersgroepen die ook in Westerpost willen reageren op de voorkeursvariant van het college van B&W, kunnen die sturen naar redactie@westerpost.nl.