Day a Week School daagt begaafde kinderen spelenderwijs uit

Algemeen
Met ingewikkelde puzzels wordt het creatief denkvermogen van de kinderen aangesproken.
Met ingewikkelde puzzels wordt het creatief denkvermogen van de kinderen aangesproken. (Foto: Rowin van Diest)

door Anke Steffers

HAARLEMMERMEER / VIJFHUIZEN - Meer- en hoogbegaafde kinderen van de zeventien basisscholen van Stichting Jong Leren kunnen sinds half januari één dag per week naar een Day a Week School (DWS). Hier worden leerlingen, die het op hun eigen school eigenlijk wat te makkelijk hebben, flink uitgedaagd.

"Het is hier lekker lastig"

Het is dinsdagmorgen 26 februari. Achttien kinderen zijn naar De Tweemaster gekomen voor hun DWS-dag. Elke week begint juf Riemke Zuidema met een kringgesprek. Geen gewoon kringgesprek. Ze verzint altijd iets bijzonders. De kinderen zien elkaar vandaag na de voorjaarsvakantie weer voor het eerst. Daarom verdeelt juf Riemke de groep in tweetallen. Als opdracht moeten ze elkaar over hun vakantie vertellen. Wat hebben ze gedaan en meegemaakt. Daarna bepalen ze samen of ze elkaars verhaal vertellen of hun eigen verhaal. De klas moet raden wie toneelspeelt en wie niet.

Juf Riemke stelt de klok van het digitale schoolbord in op 3 minuten, spreekt "3, 2, 1, go" uit, waarna de kinderen fluisterend hun vakantie-ervaringen aan elkaar vertellen én bepalen hoe ze deze verhalen gaan brengen. Na de 3 minuten komen de tweetallen om-en-om naar voren. De één is op skivakantie geweest, de ander naar Nemo en het Scheepvaartmuseum. Ook is er gezwommen. "Steek je vinger op als je denkt dat het echte verhalen zijn", zegt de juf nadat elk koppel zijn verhaal verteld heeft. En misleidend is het, want lang niet iedereen schat het goed in.

Vervolgens verschijnt er op het digibord een taalopdracht. De kinderen moeten zoveel mogelijk woorden van minimaal vier letters maken met de letters die op het bord staan. Elke letter mag maar één keer gebruikt worden.

Zonder methodes

"Ja, de Day a Week School werkt zonder methodes," vertelt Ginette Woldringh, die samen met Linda Veringa vanuit de Stichting Jong Leren het coördinatorschap over de DWS heeft. "Er wordt geen taal of rekenen gegeven. De opdrachten die de kinderen hier krijgen, spreken een andere manier van denken aan. De leerkracht maakt zelf lessen en deelt deze met de andere DWS-leerkrachten. In de middag wordt vaak gewerkt aan grotere projecten."

Woldringh, specialist in hoogbegaafdheid, vertelt dat DWS een bestaand concept is. "Het begon in Amsterdam waar de DWS door de ABC-onderwijs adviesdienst is opgezet en begeleid. Haarlemmermeer wilde geen samenwerkingsverband. Daarom besloot Jong Leren het als stichting te gaan doen voor gemeente Haarlemmermeer. We hebben een contract met ABC in Amsterdam en gebruiken hun concept. Dit opstartjaar kunnen we bij hen terecht met alle vragen. In Haarlemmermeer werken we samen met alle zeventien scholen van Stichting Jong Leren. In oktober hebben we de selectieprocedure in gang gezet. Na gesprekken met Intern Begeleiders van de scholen zijn 36 leerlingen geselecteerd. Via een informatieavond stelden we de ouders van de geselecteerde kinderen op de hoogte, want een dag weggaan van het regulier onderwijs heeft veel impact. Maar de ouders waren enorm blij met de mogelijkheid."

Getallenstelsel

Achttien kinderen bezoeken op dinsdag de DWS op Basisschool Bommelstein in Nieuw-Vennep, de andere achttien komen naar Basisschool De Tweemaster in Vijfhuizen. "We spreken hun creatieve denkvermogen aan, het is hogere orde denken. En ook hun analytisch denken wordt aangesproken
middels opdrachten. Ze krijgen filosofie, wiskunde, raadsels en puzzels. Het eerste grote project was het leren begrijpen van een getallenstelsel. Ze leerden het Romeinse stelsel, dat van de Maya en van het fictieve Land van Oct. Tot slot ontwikkelden ze eigen getallenstelsels. Ook leren ze op de DWS samenwerken, doorzetten en omgaan met tegenslagen. Op de normale basisschool gaat het ze vaak makkelijk af, wij leren ze omgaan met frustraties. Binnenkort gaan we met elk kind persoonlijke leerdoelen opstellen. En we hopen dat we zo motiveren dat ze leren weer leuk gaan vinden."

"Lekker lastig"

Suzet (10) zit in groep 7 van De Brug in Aalsmeer. "Ik vind de DWS heel leuk. Je wordt veel uitgedaagd. Het is lekker lastig. Maar ik vind mijn thuisschool ook leuk. Het leukste hier vind ik het getallensysteem dat we zelf mochten maken. Ik maakte voor elk getal een tekentje. Bij 1 een puntje, bij 2 een streepje, omdat die twee kantjes heeft. Ik noemde het GDS; Getallensysteem Day a week school Suzet."

Merlijn (11) die ook in groep 7 van De Brug zit, vindt de DWS ook uitdagend. "Bij een reguliere school leer je vakken die je moet leren. Hier krijg je op een andere manier uitdagingen. Wij koppelen ons los van school, maar toch ook weer niet. Mijn eigen getallensysteem vind ik het leukst. Ik heb een combisysteem gemaakt dat gaat tot de 1000. Cijfers en letters worden samen allemaal letters. De A is 1, de M is 0. AM is 10 en AMMM is 1000." Merlijn houdt het meest van geschiedenis. "Vakken die interessant zijn, vind ik leuk. Zoals techniek en scheikunde. Ik zou graag uitvinder worden. Ik heb heel veel ideeën. Ik wil het eeuwige leven uitvinden. Je doet de ziel in een robotlijf. Die kun je altijd besturen. En als hij kapot is, kun je hem maken. Wel moet je dan een heel sterk antivirus hebben. Mensen die 90+ zijn, krijgen 50 procent korting. En als mensen arm zijn, mogen ze zo'n robot kopen voor 200 euro."

Merlijn (met oranje T-shirt) met zijn tafelgroepje.