Zorgen Forza! over elektrische bus Connexxion

Algemeen
Raadslid Michel van Dijk.
Raadslid Michel van Dijk. (Foto: Eigen foto)

HOOFDDORP - De fractie van Forza! wil tekst en uitleg van de voorzitter van de Vervoersregioraad Sharon Dijksma over talloze problemen met de nieuwe elektrische bussen van Connexxion.

Tijdens de vergadering van de Vervoersregioraad van dinsdag 9 juli in Amsterdam bracht Forza! raadslid Michel van Dijk (die samen met vijf andere raadsleden Haarlemmermeer vertegenwoordigd) de zorgen aan de orde. Zo hebben de elektrische bussen maar een bereik van 72 kilometer. Ritten moeten daardoor worden ingekort of kunnen, ondanks eerdere beloften, niet worden verlengd, zoals bus 397 naar Lisse. Lijnen, zoals de 300, moeten worden 'opgeknipt', waardoor reizigers vaker moeten overstappen. De bussen die rijden, zijn korter, waardoor niet iedereen een zitplaats heeft. Al deze maatregelen staan ook in het vervoerplan Amstelland-Meerlanden 2020 van Connexxion, waaronder Haarlemmermeer valt.

De zorgen van Forza! worden ook geuit door de Reizigers Advies Raad (RAR), die forse kritiek heeft op de inzet van elektrische bussen door Connexxion. Zij stelt dat het mooi is dat Connexxion de ijsbeer wil redden, maar dat de verduurzaming van het openbaar vervoer in de regio Amsterdam onverwachte en onplezierige neveneffecten oplevert, zoals veel te koude bussen en bij een defect laadstation kan de halve bussenvloot stil komen te liggen. Net als Forza! pleit de RAR ervoor om eerst meer ervaring op te doen met elektrische bussen alvorens er meer te bestellen en ook te wachten totdat de accutechniek gevorderd is.

Te beperkt

Raadslid Michel van Dijk: "De Vervoersregio wil voorop lopen bij de verduurzaming van het openbaar vervoer. Dat is een mooi streven, maar de huidige generatie elektrische bussen is nog veel te beperkt en levert te veel logistieke problemen op. We kunnen beter een paar jaar wachten met het aanschaffen van nieuwe bussen, omdat tegen die tijd de bussen veel meeraccucapaciteit hebben. Daarnaast kost een elektrische bus nu twee keer zoveel als een gewone bus. Ik waarschuw het bestuur van de vervoersregio voor de wet op de remmende voorsprong. Over 5 jaar zitten we met bussen die veel kosten en weinig kunnen, terwijl de rest van Nederland bussen gaat aanschaffen waar de kinderziektes uit zijn".

De voorzitter van de vervoersregio komt met een schriftelijke reactie, maar gaf al aan dat het allemaal wel meevalt met de zorgen die door de RAR en Forza! zijn geuit.