MBO College Airport opent servicebalie voor werkgevers en studenten op Schiphol

Partnerbijdrage
De servicebalie voor werkgevers en studenten in Vertrekhal 3 is geopend.
De servicebalie voor werkgevers en studenten in Vertrekhal 3 is geopend. Foto: Eva Ulm

SCHIPHOL - Om de samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en het leren van mbo-studenten te ondersteunen, opende MBO College Airport vandaag, 16 oktober, in samenwerking met Schiphol Real Estate een servicebalie voor werkgevers en studenten in vertrekhal 3 op Schiphol.

Partnerbijdrage dossier

"Al langere tijd bestond er vanuit MBO College Airport de behoefte om dichter bij de operatie meer zichtbaar en benaderbaar te zijn", vertelt Philip Mol, voorzitter van de directie. De servicebalie richt zich zowel op roc-studenten als op werkgevers. "Doordat we nu een echte servicebalie hebben en kantoorruimte in vertrekhal 3, kunnen we onze studenten nog beter begeleiden tijdens hun stage", verklaart Thea Zaremba, opleidingsmanager Luchtvaartdienstverlening. Voor werkgevers heeft de servicebalie als groot voordeel dat er direct geschakeld kan worden als er vraagstukken zijn rondom de inzet van stagiairs.

Student centraal

Dagelijks lopen honderden mbo-studenten stage op de luchthaven. MBO College Airport, onderdeel van het ROC van Amsterdam, werkt daarin nauw samen met KLM, Royal Schiphol Group, Transavia, Swissport, HMS-Host, Vermaat en andere bedrijven. Stage lopen op Schiphol stelt hoge eisen aan de studenten en aan de voorbereiding op en begeleiding tijdens de stage vanuit het mbo. Werkgevers zijn zich bewust dat voor het binden en boeien van toekomstig toptalent goed werkgeverschap een must is met de juiste aandacht voor begeleiding en arbeidsomstandigheden.

"Op Schiphol vinden we verbinding van onderwijs met het bedrijfsleven belangrijk. Om studenten makkelijker een ingang te geven tot de bedrijven op Schiphol, maar ook voor de toekomstige instroom van goed opgeleid personeel. Een servicepunt, dichtbij de stageplek, geeft zowel werkgevers als studenten de gelegenheid om stages nog beter te faciliteren", zegt Francien David, directeur Luchtvaart Community Schiphol.

Van studenten wordt een hoge mate van flexibiliteit, mentale weerbaarheid en excellente hospitality skills gevraagd. Tegelijkertijd zijn er vanuit studentperspectief soms vraagstukken rondom arbeidsomstandigheden, bejegening en (sociale) veiligheidsvraagstukken. Dit vraagt om korte lijnen en direct schakelen.

Uitdagingen

Werkgevers op Schiphol zien voor de komende jaren grote uitdagingen. Centraal staan daarin de opmars van digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie en het groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel. De aard en inhoud van het werk gaat veranderen.