VVD Haarlemmermeer scoort onder jongeren - Scholierenverkiezing wijst uit:

Nieuws
Het grote scholierendebat van de KSH was het vierde en laatste scholendebat in het kader van de raadsverkiezingen. (foto aangeleverd)
Het grote scholierendebat van de KSH was het vierde en laatste scholendebat in het kader van de raadsverkiezingen. (foto aangeleverd) rodi.nl

HOOFDDORP - Een aula vol leerlingen en een podium gevuld met vertegenwoordigers van acht van de twaalf partijen die vandaag, woensdag 21 november, meedoen aan de gemeenteraadsverkiezing in Haarlemmermeer. Dat was het decor van het jongerendebat in Hoofddorp dat vorige week plaatsvond op de KSH (Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp, red.). Na afloop van het debat mochten leerlingen hun stem uitbrengen, in een echt stemhokje met een rood potlood. De VVD kreeg de meeste stemmen.

Het grote scholierendebat van de KSH was het vierde en laatste scholendebat in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen (na HVC, Nova College en Kaj Munk College). Behalve een pitchronde waren er debatten over het openbaar vervoer, de organisatie van grootschalige evenementen en extra cameratoezicht op straat. Na die debatten stelden leerlingen de politici nog een aantal kritische vragen en kozen ze de beste debater. Jurgen Nobel van de VVD kwam daarbij als winnaar uit de bus.
De VVD kwam ook als grootste partij uit de bus van de schaduwverkiezingen. Van de scholieren zou de VVD 14 zetels krijgen, CDA en D66 beide 6 zetels, de lokale partij HAP en ChristenUnie-SGP allebei 4 zetels, Partij van de Arbeid en GroenLinks 2 zetels en Forza 1 zetel.

Les in politiek

In totaal deden meer dan duizend scholieren aan verkiezingsdebatten mee. Ter voorbereiding deden ze de stemhulpen KiesKompas en StemWijzer en putten daaruit ook de thema’s voor de debatten. Het scholierendebat op de KSH is niet alleen een opmaat naar de gemeenteraadsverkiezing, maar op de KSH ook naar lessen over het politieke landschap.
Zowel bij het vak maatschappijleer als maatschappijwetenschappen wordt deze verkiezing gebruikt om leerlingen meer te leren over verkiezingsprogramma’s, lokale politiek, ideologieën en stemgedrag. “Bij het vak maatschappijwetenschappen gaan leerlingen bijvoorbeeld aan de slag met onderzoek. Ze formuleren een voorspelling – hypothese – over het stemgedrag van de stemmers, net als bij exitpolls. Met gegevens die ze zelf verzameld hebben tijdens de scholierenverkiezing zoeken ze vervolgens uit of hun verwachting is uitgekomen”, aldus Sam Meerhoff, docent maatschappijwetenschappen KSH.
Of de uitslag van de scholierenverkiezing ook van voorspellende waarde is geweest? Dat blijft de vraag. Op woensdag 21 november zal het antwoord worden gegeven.