Luchthaven Schiphol.
Luchthaven Schiphol. ((Foto: Archief | Rowin van Diest))

Schiphol mag groeien na 2021

  Nieuws

Door NHNieuws

SCHIPHOL / VIJFHUIZEN - Schiphol mag na 2021, onder voorwaarden, groeien van 500.000 naar 540.000 vluchten per jaar, maakte minister-president Mark Rutte vrijdag 5 juli namens de ministerraad bekend. Omdat de weerstand van alle kanten groot is, verzorgt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu dinsdag 16 juli een informatiebijeenkomst.

"Infobijeenkomst in Vijfhuizen"

Minister-president Mark Rutte benadrukte dat de groeiplannen van het kabinet voor Schiphol nog niet af zijn en dat er voorwaarden aan verbonden zijn: "Er moet sprake zijn van balans tussen economie, leefbaarheid en klimaat". Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gaat er de komende tijd over in gesprek met belanghebbenden.

Schiphol nog langer op de nullijn houden, heeft, volgens Rutte, geen positief effect op het klimaat, omdat het vliegverkeer zich dan verplaatst, bijvoorbeeld naar Frankfurt. Dat speelt in de luchtvaart "nog veel meer" dan in bijvoorbeeld de zware industrie, waar het kabinet verduurzaming probeert af te dwingen met een beperkte CO2-belasting.

"We gaan het anders doen," zegt minister Van Nieuwenhuizen. Eerst minder hinder, dan pas een beetje groei".

Doodsteek

Omwonenden van Schiphol vinden het nieuws dat Schiphol in 2021 weer mag groeien een "doodsteek voor het laatste greintje vertrouwen" dat zij hadden in het kabinet. Dat meldt de bewonersdelegatie van Omgevingsraad Schiphol. Deze delegatie wil dat de groeistop van Schiphol verlengd wordt tot en met 2023. Nu geldt tot eind 2020 een maximum aan vliegbewegingen van 500.000. De bewoners maken deel uit van Omgevingsraad Schiphol (ORS), waarin ook Schiphol, Luchtverkeersleiding Nederland, KLM, gemeenten, provincies en milieuorganisaties zitten. Het lukte de ORS begin dit jaar niet tot een advies voor de minister te komen.

Jurgen Nobel, wethouder luchthavenzaken in Haarlemmermeer, vindt het opvallend dat de minister haar groeiplannen aankondigt, voordat de Tweede Kamer zich heeft gebogen over de Luchtvaartnota, met daarin een visie over de luchtvaart voor de komende dertig jaar. Maar hij merkt ook op dat de groei al in het regeerakkoord stond. Scheidend burgemeester Hoes gaf aan, blij te zijn dat er duidelijkheid over Schiphol komt.

"Waanzin"

Vanuit de Tweede Kamer klinken ook boze reacties. Luchtvaartwoordvoerder Lammert van Raan van Partij voor de Dieren schrijft op Twitter: "Ontwrichtend van Kabinet om na tekortschietend Klimaatakkoord ook nog eens extra CO2 de lucht in te jagen en luchtvaartsector te spekken."

SP-Kamerlid Cem Laçin twitterde: "Minister Van Nieuwenhuizen verzekerde ons dat besluit over toekomst van Schiphol eind 2020 genomen zou worden na uitvoering van de OvV-aanbevelingen over de veiligheid op Schiphol. Nu dit. Ongelooflijk, duidelijk aan welke kant deze minister staat!"

Suzanne Kröger van Groenlinks vindt het waanzin: "Vol trots een klimaatakkoord presenteren om een week later - tegen alle afspraken in - de groei van Schiphol er door douwen. Waanzin. De grenzen van omwonenden, veiligheid, natuur en klimaat zijn bereikt. Groei is geen optie."

Milieuorganisaties

Greenpeace Nederland, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland reageren gezamenlijk: "Schiphol laten groeien in tijden van klimaatcrisis is waanzin. De CO2-uitstoot van de luchtvaart wordt weer compleet genegeerd. Alle sectoren moeten aan de bak met groen beleid, maar blijkbaar niet de luchtvaart. Het kabinet heeft een tunnelvisie wanneer het om vliegen gaat. Groei kan niet gepaard gaan met minder klimaatschade, zolang emissieloos vliegen nog niet meer is dan een sprookje. De enige optie voor Schiphol is krimp."

"Zonder overlast"

Dick Benschop, topman van Schiphol, verwacht dat de aangekondigde groei mogelijk is zonder extra overlast voor omwonenden: "Het is positief dat het kabinet een besluit neemt. Ik denk dat er een balans gezocht moet worden tussen de kwaliteit van het netwerk en de kwaliteit van de leefomgeving." Volgens Benschop is minder hinder namelijk mogelijk, ook met groei. "We weten dat vliegtuigen stiller en schoner worden. Als je dan gematigd groeit, zodat de vliegtuigen sneller stiller en groener worden, is het mogelijk om een beetje te groeien met minder geluidsbelasting."

Omwonenden hebben vooral last van de nachtvluchten, blijkt uit onderzoek. Wat Benschop betreft gaat dat veranderen. "Je moet niet 's nachts zodanig vliegen dat mensen daarvan gehinderd worden." Hoeveel nachtvluchten geschrapt gaan worden, is nog onduidelijk. "Dit moet het kabinet bepalen", zegt Benschop.

Informatiebijeenkomst

De informatiebijeenkomst dinsdag 16 juli is van 16.00 tot 21.00 uur (in tijdsblokken) in Expo Haarlemmermeer aan de Stelling 1 in Vijfhuizen. Bij de bijeenkomst beantwoorden medewerkers van het ministerie vragen over de ontwikkeling van de luchthaven. Aanmelden moet: www.lyyti.fi/reg/inloopbijeenkomst.

Video's en meer nieuws staan op www.nhnieuws.nl

i.s.m. Mediapartner NHNieuws

Wat vind jij?

Vind jij dat het economisch van belang is dat Schiphol kan groeien en dat met 40.000 vluchten per jaar voor een gulden middenweg is gekozen? Ook wetende dat de vliegtuigen steeds stiller en groener worden wat ook een eis is van de ministerraad? Of geloof jij niet dat het klimaat gespaard en de geluidsoverlast verminderd kan worden? Stem op de poll 'Schiphol heeft groei nodig' op onze Facebookpagina en laat eventueel ook een reactie achter onder de poll. Of mail jouw mening naar redactie.nhm@rodi.nl (reacties kunnen met naam worden geplaatst in onze krant en website).

Meer berichten