Clubs uit Heemskerk halen € 32997 en uit Beverwijk € 35283 binnen

Algemeen
Kinderen onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2020  landelijk.
Kinderen onthullen de totaalopbrengst van de Grote Clubactie 2020 landelijk. ((Foto: Merel van Dooren))

HEEMSKERK/BEVERWIJK - Ruim 300.000 verkopers zetten zich de afgelopen maanden in om loten te verkopen tijdens de Grote Clubactie. In Heemskerk lukte het verenigingen om in totaal € 32997 op te halen, in Beverwijk ging het in totaal € 35283. Landelijk deden zo’n 5.300 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij dik 9,5 miljoen euro op door meer dan 3 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records.

Met de Grote Clubactie 2020

Dit jaar deden in Heemskerk de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club: Heemskerk Turn en ontspann.ver. TOSS €10539, Heemskerkse Sportver. Ons Doel Is Nuttig 1959 €8259, Handbalvereniging DSS €4971, Judo Ryu Heemskerk €1938, Volleybalvereniging Jonas €1527, H.L.T.C Marquette €1524, Zanshin €1179, HBSV Assumburg €1080, Mapleleaves Heemskerk €885, De Meeste Stemmen €675 (een volledige lijst met deelnemers uit Heemskerk kan worden opgevraagd).

In Beverwijk deden de volgende clubs mee die de volgende bedragen ophaalden: Beverwijkse HC Overbos €6450, AKSV SSS €4344, Beverwijkse Voetbalvereniging De Kennemers €3690, Atletiek Vereniging door Eendracht Macht €3528, rkvv DEM €3249, HCV90 €2664, LTC Dem €2352, Christelijke VV Jong Hercules €2190, Loeka Dance Exp. €1800, Olympia €993 (een volledige lijst met deelnemers uit Beverwijk kan worden opgevraagd)Wijk aan Zee S.V. Wijk aan Zee €2883.

Meer clubs dan vorig jaar

Dit is de grootste opbrengst in de 48-jarige geschiedenis van de Nationale Grote Clubactie. Directeur Frank Molkenboer kan zijn geluk niet op: “Ik ben supertrots dat iedereen zo zijn best heeft gedaan. Juist in deze moeilijke tijden is dit soort saamhorigheid belangrijk.”

De afgelopen jaren daalde het aantal clubs dat deelnam aan de Grote Clubactie. Die trend is volgens Molkenboer nu “krachtig doorbroken”. Dit jaar doen er zelfs weer meer clubs mee dan vorig jaar.

“Dit laat zien dat de loterij nog steeds springlevend is. En dat is fijn, want ook in de toekomst hebben verenigingen onze loterij keihard nodig om financieel gezond te blijven.”

‘Ouderwets’ langs de deuren

Verkopers gingen dit jaar nog steeds ‘ouderwets’ langs de deuren, waarbij voldoende afstand werd bewaard. Daarnaast werden vanwege de coronacrisis krachtige nieuwe online middelen ingezet. Zo kon de verkoop volledig coronaproof doorgaan. Met succes, in totaal werden 3.173.719 loten verkocht, waarvan maar liefst 1,2 miljoen loten online. De verkopers bleken digitaal enorm creatief: QR-codes, e-mail, social media en WhatsApp werden ingezet om loten te verkopen.

Duizenden video’s werden online gedeeld om familie en vrienden aan te zetten tot het kopen van een lot of anderen te enthousiasmeren. Voor het eerst gebeurde dit ook via TikTok. Kinderen deelden talloze filmpjes met de hashtag #groteclubactie.

Niet alleen voor de deelnemende clubs, ook voor alle mensen die een lot hebben gekocht, is het een bijzonder jaar.

Er zijn dit jaar namelijk veel meer prijzen te winnen en de prijzenpot is aanzienlijk verhoogd.

De winkans is dit jaar zelfs 1 op 10. Check uw lot(en) vanaf 10 december via de lotchecker op clubactie.nl om te kijken of er een prijs op is gevallen.