Grote Rekendag in Heemskerk - Leerlingen basisschool De Vlinder weer wat slimmer

  Nieuws
De leerlingen van basisschool De Vlinder zijn, op het gebied van rekenen, weer wat slimmer geworden. (foto aangeleverd)
De leerlingen van basisschool De Vlinder zijn, op het gebied van rekenen, weer wat slimmer geworden. (foto aangeleverd) (rodi.nl)

HEEMSKERK - De leerlingen van basisschool De Vlinder zijn, op het gebied van rekenen, weer wat slimmer geworden. De basisschool van Tabijn nam onlangs deel aan de Grote Rekendag, een landelijke dag die helemaal in het teken van rekenen staat. Rekenen is veel meer dan sommen maken in je werkboek, de activiteiten op deze dag hadden vooral te maken met inventariseren, stapelen, verplaatsen en coderen.
De Grote Rekendag werd feestelijk geopend met een gezamenlijke opdracht. Alle leerlingen moesten hun eigen huisnummer opschrijven en samen in volgorde van het laagste getal naar het hoogste getal gaan staan. De dag werd vervolgens letterlijk afgetrapt door een stapel verhuisdozen om te schieten. Het thema van deze editie was 'De school als pakhuis'. De leerlingen hadden in de aanloop van de dag al heel veel dozen en materiaal verzameld zodat ze van start konden gaan met genoeg materiaal. In de loop van de dag werd door de leerlingen gewerkt in verschillende leerstofdomeinen.
Zo leerden ze met coderingen om plaatsaanduidingen te voorzien van een specifieke code. Wanneer leerlingen nagaan hoeveel dozen of containers in een bepaalde ruimte passen, passen ze meetvaardigheden toe. Dat doen ze ook als ze handig tellen hoeveel dozen of doosjes op een bepaalde plek staan of zouden kunnen passen. Het doel hiervan is kinderen onderzoekend te laten rekenen.

Meer berichten