Column Vera Stupenea: Instagram

Algemeen
Afbeelding

De afgelopen weken kwam Famke Louise vaak in het nieuws. Had jij voor deze tijd ooit van deze dame gehoord? Nee? Ik ook niet.

Ze kreeg veel media-aandacht vanwege haar omstreden gedrag op haar Instagram account, waar ze blijkbaar 1 miljoen volgers heeft. Ze kreeg zelfs zo’n groot podium, dat ze in de talkshow van Jinek haar mening mocht uiten over Corona. Die uiting begon ze met de zin: ‘Ik heb superveel respect voor Corona, in eerste instantie.’ Na haar optreden op TV bleef bij mij de vraag hangen: ‘Hoe kan zo’n iemand een dergelijk podium krijgen, alleen maar vanwege haar vele volgers op Instagram?’ Ik ben zelf als schrijver sinds een paar jaar actief op Instagram en ik kan jullie dus een paar dingen over dit social media kanaal vertellen.

Om te beginnen, is Instagram grotendeels nep. Volgers kun je kopen, en bijna alle influencers doen dat ook. Ik heb een online check gedaan van het Instagram account van Famke Louise, tegenwoordig kan dat heel snel en kosteloos. Uit de check bleek dat 19,39% procent van haar volgers nep zijn. Haar engagement rate is 5,39%. Dat betekent dat alleen dat percentage van haar volgers reageert of haar berichten liket. Wist je trouwens dat je ook likes en comments kan kopen op Instagram? En wist je dat onze regering deze dame in het voorjaar een paar duizend euro heeft betaald voor een Corona campagne gericht op jongeren in Nederland? Ik vraag me trouwens af of dit social media kanaal überhaupt het juiste platform is voor dergelijke boodschappen. Kylie Jenner plaatste in oktober een dergelijk bericht op haar Instagram. Van haar 198 miljoen volgers hebben bijna 10 miljoen (is 5%) haar foto geliket, maar slechts 40 duizend (is 0,02%) hebben haar oproep opgevolgd. En dat is Instagram.