Campagne 'Kom uit je schuld'
Campagne 'Kom uit je schuld' ((Foto: aangeleverd))

Kom uit je schuld-campagne

HOLLANDS KROON - 1 op de 5 Nederlanders heeft geldzorgen. Mensen wachten vaak te lang voordat ze hulp zoeken. Gemiddeld wachten ze 5 jaar met hulp zoeken.

Boetes, aanmaningen en incassokosten worden steeds hoger. Met soms drastische gevolgen zoals afsluiting van energie of water. Het bedrag van de schulden stapelt zich op. In vijf jaar tijd kan een schuld van € 5.000,- opgelopen zijn tot een schuld van € 50.000,-. Om die reden doet de gemeente Hollands Kroon mee aan de landelijke campagne 'Kom uit je schuld'. Zo hoopt zij we dat ze de schaamte en taboe rondom dit probleem kan doorbreken.

Schaamte

Een grote oorzaak waardoor mensen niet aan de bel trekken is schaamte. Er ligt een flink taboe op schulden. Mensen die te maken hebben met schulden ontkennen vaak hun problemen of schuiven het voor zich uit. Ze trekken zich terug en gaan geïsoleerder leven. Geldzorgen leggen een enorme druk op het leven. Mensen slapen slecht en ervaren continu een stressgevoel. Een gevoel dat je niet vooruitkomt en niet meer goed kan nadenken.

Campagne 'Kom uit je schuld'

Het is belangrijk dat mensen met schulden snel geholpen worden. De eerste stap is openheid van zaken geven. Iemand in vertrouwen nemen. Dit vraagt om moed en lef. Praten over schulden is de eerste stap naar een oplossing. Daarom lanceerde staatsecretaris Tamara van Ark de landelijke campagne 'Kom uit je schuld'. De Rijksoverheid, gemeenten en andere betrokkenen werken hierin samen. Acht mensen met schulden geven de campagne een gezicht. Zij zijn bereid over hun schuldprobleem te praten. Op de website www.komuitjeschuld.nl zijn hun verhalen te lezen.

Schulddienstverlening

De gemeente Hollands Kroon heeft zich bij de campagne aangesloten. Zij helpt met een oplossing vinden bij schulden. Een team van tien consulenten neemt deze taak op zich. Ook zij zien in de praktijk dat mensen zich vaak te laat melden. Waardoor veel ellende voorkomen had kunnen worden.

Plan van aanpak

Consulent Marjolein ziet dit vaak gebeuren: "Mensen schamen zich vaak erg of weten niet waar zij met hun probleem terecht kunnen. Wanneer zij zich eenmaal aanmelden gaan wij bij ze thuis langs. Eerst luisteren we goed naar het verhaal van de inwoner. Daarna maken we samen met de klant een plan van aanpak. Dit is voor iedere klant anders. Het is echt maatwerk. Het zou zowel voor de klant als voor ons enorm helpen als zij zich eerder melden. Daarom zijn wij een groot voorstander van de campagne."

https://www.hollandskroon.nl/komuitjeschuld

Meer berichten