De geschiedenis van de wuppies

Oranje
Welke supermarkttrends ken jij nog?
Welke supermarkttrends ken jij nog? (Foto: Rodi Media)

Traditiegetrouw introduceren de Nederlandse supermarkten tijdens elk EK een bijpassende trend. De bekendste daarvan is het grappige pluizenbolletje met kraaloogjes: de wuppie!

De wuppies kregen nationale bekendheid toen Albert Heijn het reclamemiddel introduceerde in aanloop van het EK in 2006. Onder de slogan ‘Wup Holland Wup’ kwamen er 15 miljoen oranje, rode, witte en blauwe wuppies in de omloop. 


Bij elke € 15 euro aan boodschappen ontving de klant één fluffige wuppie. Het werd een razende hit: bijna elk kind in Nederland spaarde de kleine vriendjes en speelde ermee. 

Megawup

Hoewel de traditionele wuppie klein is, kwam Albert Heijn ook met de megawup voor de echte liefhebber. Met het bijpassende lied “Met een Wuppie Wuppie Wuppie winnen wij dat wereldcuppie, ja we worden kampioen!” enthousiasmeerde de winkelgigant zijn klanten. 

‘Weeple’ als voorganger

De wuppie komt officieel uit de Verenigde Staten, waar het beestje ‘weeple’ wordt genoemd. De naam wuppie staat voor ‘World Unique Promotional Product Identity & Emotion.’ In 1981 scoorde de Nederlandse zanger Vader Abraham, Pierre Karten, een hit met het nummer “Wij zijn de wuppies.” Zó origineel was Albert Heijn dus ook weer niet.