Met Nederlandse zonneboot open zee op - Middenmeerder Riley Barendse lid van TU Delft Solar Boat Team

Nieuws
Student Riley Barendse uit Middenmeer maakt onderdeel uit van het TU Delft Solar Boat Team. (Foto: TU Delft Solar Boat Team)
Student Riley Barendse uit Middenmeer maakt onderdeel uit van het TU Delft Solar Boat Team. (Foto: TU Delft Solar Boat Team) rodi.nl

MIDDENMEER - Middenmeerder Riley Barendse maakt sinds augustus deel uit van het TU Delft Solar Boat Team. Dit team wil dit jaar een grote stap maken door als eerste Nederlandse team een zonneboot te bouwen die lange afstanden op de open zee moet trotseren. Met deze boot zijn ze van plan komende zomer The Offshore Challenge in Monaco, het wereldkampioenschap voor zonneboten, te winnen én een wereldrecord te verbreken.
Barendse is na zijn tijd op middelbare school RSG Wiringherlant begonnen aan zijn studie Werktuigbouwkunde in Delft. Dit jaar versterkt hij het nieuwe team als Hull & Body Engineer. Het TU Delft Solar Boat Team bestaat uit een groep van zesentwintig studenten van tien verschillende faculteiten van de TU Delft. Barendse heeft zijn studie een jaar lang stopgezet om fulltime een boot te ontwerpen en bouwen die volledig vaart op zonne-energie. De student uit Middenmeer houdt zich bezig met het ontwerp van de luiken, het frame en de modulariteit van de boot. De binnenkant van de rompen moet zowel toegankelijk als waterdicht zijn, hier zijn de luiken essentieel voor. Het frame verbindt de zijrompen met de hoofdromp en zorgt voor sterkte en stijfheid van de boot. De modulariteit is belangrijk voor het vervoer van de boot.

Ruige zee

Voor het eerst in de geschiedenis van het TU Delft Solar Boat Team zal de zonneboot de open zee gaan bevaren. Het team zal deelnemen aan de grootste internationale competitie voor zonneboten: The Offshore Challenge in Monaco. Dit betekent dat ze rekening moeten houden met compleet nieuwe situaties, zoals grote golven, hevige windvlagen en langere afstanden ver van de kust. De wedstrijd bestaat uit verschillende onderdelen, variërend van etappes van dertig tot 93 kilometer en van Monaco naar zowel Cannes in Frankrijk als de oversteek naar Italië. Om de competitie te winnen zal de snelste tijd neergezet moeten worden bij beide races. Dit zal een flinke uitdaging worden aangezien ze gaan racen tegen bedrijven en particulieren. Het team zal de innovatieve technieken zo goed mogelijk inzetten en er alles aan doen om de competitie te winnen!
Wereldrecordpoging

Naast het winnen van de wedstrijd, is het doel komend jaar om het wereldrecord te verbreken door als snelste zonneboot ooit het Engelse Kanaal over te steken. Eind juli zal het team dit beroemde stukje zee tussen Calais en Dover in een recordtijd proberen af te leggen. Door deel te nemen aan de race in Monaco en de wereldrecordpoging wil het team laten zien dat er al heel veel mogelijk is met duurzame technieken, zelfs op de open zee, en daarbij de maritieme sector inspireren.
Sinds de oprichting in 2006 probeert het TU Delft Solar Boat Team de maritieme sector te inspireren om deze te verduurzamen. Tot en met afgelopen jaar deed het team dit door deel te nemen aan zonneboot races op binnenwateren. De nieuwste boten van het team kenmerken zich door het gebruik van draagvleugels. Deze draagvleugels tillen de gehele romp uit het water waardoor de waterweerstand verlaagd wordt. Hierdoor kunnen de boten een hoge snelheid behalen op zeer weinig energie, namelijk bij een gemiddelde snelheid van 35 kilometer per uur met het vermogen vergelijkbaar met dat van slechts een waterkoker.