'Mijn weg zoekend en verkennend verdwaal ik soms' - Eindejaar-expositie in Wieringer Michaëlskerk

Nieuws
'Bloemstillevens' van Han Reeder. (Foto: Han Reeder)
'Bloemstillevens' van Han Reeder. (Foto: Han Reeder) rodi.nl

OOSTERLAND - De Eindejaar-expositie in de Michaëlskerk wordt zondag 18 november om 15.00 uur feestelijk geopend aan Kerkweg 22 in Oosterland. Tot zondag 6 januari is in de Wieringer kerk keramiek te zien van Marian Daems en fotografie van Han Reemer. Entree is gratis.
Marian Daems bouwt voertuigen, vaartuigen, mensen en gebouwen uit platen klei. De huid van haar werkstukken is niet glad, maar wordt bewerkt met verschillende soorten klei en structuren. Dit zorgt voor de kenmerkende textuur in haar werk. Daems wil dat de klei zichtbaar blijft: klei moet kunnen blijven ademen en niet verdwijnen onder een dikke laag glazuur.

Hoge torens

Speciaal voor de Annual Dutch Art Fair (ADAF)(oktober 2018) heeft Daems drie hoge torens gemaakt. Ze was eerst bezig met het maken van huizen, maar bedacht later ze dat ze meer de lucht in wilde met haar werk en dus torens moest maken. Naast ander werk zijn deze torens zijn nu ook te bewonderen in Oosterland.
Ontfutselen

Han Reeder is sinds begin jaren tachtig actief als professioneel beeldend kunstenaar; op dit moment vooral als schilder en fotograaf. In de fotografie probeert Reeder het licht z’n talloze verschijningsvormen te ontfutselen. De foto’s in deze expositie in de Michaëlskerk zijn daar voorbeelden van. Ze komen uit de fotoseries 'Nissen in middeleeuwse kerken' en 'Bloemstillevens'.
'Nissen'

De serie 'Nissen' bestaat uit opnames van nissen of restanten daarvan, voornamelijk in de talrijke Romaanse kerkjes in Friesland en Groningen. Sinds de reformatie hebben ze hun religieuze functie verloren, maar gebleven is het licht. Soms werden de nissen gevuld met eigen associaties of voorzien van cultuurhistorisch en andersoortig commentaar.
'Bloemstillevens'

Bloemstillevens ziet de kunstenaar als een voortzetting van de eeuwenoude Hollandse traditie. Reductie en abstractie zijn kenmerkend voor zijn werk. Hij herkent het in de stilering en herhaling van florale motieven in middeleeuwse getijden- en gebedenboeken en ook in de Andalusisch-Moorse architectuur en tegelkunst. Inmiddels is de vaas vervangen door moderner verpakking- of presentatiemateriaal.
'Persoonlijke vorm'

Reeder vat zijn werkwijze als het volgt samen: “Onder invloed van de traditie, zeker, maar het gaat me toch om het vinden van een nieuwe, persoonlijke vorm. Mijn weg zoekend en verkennend verdwaal ik soms: zijn het nog wel 'bloemstillevens'? Zijn het bloemen of motieven van bloemen? Ok, dan zijn het dus 'bloemstillevens zonder bloem'."
De Eindejaar-expositie is zaterdag- en zondagmiddag te bezichtigen van 13.30 tot 16.30 uur tot 6 januari. Tevens beide Kerstdagen en Nieuwjaarsdag geopend. Meer informatie is te vinden op www.zininoosterland.nl