Redacteur Annemieke Ooms van West-Friesland op Zondag in gesprek met 4vwo-leerlingen.
Redacteur Annemieke Ooms van West-Friesland op Zondag in gesprek met 4vwo-leerlingen. ((Foto: Foto Hoekstra))

Speeddaten met beroepen op het Werenfridus in Hoorn

HOORN - Van huisarts tot makelaar en van burgemeester tot logopedist; maar liefst 53 beroepen waren dinsdag 10 december vertegenwoordigd tijdens 'Speeddaten met beroepen' op het Tabor College Werenfridus in Hoorn. 4vwo-leerlingen gingen dinsdag in kleine groepjes in gesprek met beroepsbeoefenaars. Ook de redacteur van West-Friesland op Zondag, Annemieke Ooms, vertelde tijdens de speeddate over haar beroep. Tien leerlingen - negen meiden en één jongen - hadden zich voor het vak 'redacteur' aangemeld en stelden Annemieke allerlei vragen.

Leerlingen schreven zich in voor de beroepen waarover zij meer willen weten. Door vragen te stellen tijdens de speeddate komen ze erachter wat het beroep inhoudt, wat de werkzaamheden zijn, welke kennis, vaardigheden en vervolgopleiding nodig zijn. De vakmannen en -vrouwen proberen op hun beurt in twintig minuten de leerlingen enthousiast te maken voor hun baan.

De meeste leerlingen lezen de zondagskrant niet, geven ze al snel toe. "Soms kijk ik 'm wel even in, als ik de post van de deurmat pak." Wanneer zouden deze vijftienjarigen de krant nou wél lezen? Op die vraag weten ze al gauw het antwoord. "Resultaten van onderzoeken zijn leuk. Bijvoorbeeld dat er dan uitkomt dat mensen met donker haar eerder bang zijn voor spinnen dan mensen met blond haar", lacht een van de meiden. Iemand anders vult nog aan: "Spannende onderwerpen vind ik ook leuk, zoals moorden, overvallen en inbraken."

"Mevrouw, ik kan aan u zien dat u uw werk leuk vindt", laat een van de leerlingen weten. "Ja het allerleukste aan mijn werk vind ik het contact met mensen. Als redacteur leer je heel vaak nieuwe mensen kennen die je ook nog eens allerlei vragen mag stellen", vertelt Annemieke. Naarmate de speeddate vordert, worden de leerlingen steeds enthousiaster. 'Welke opleiding heeft u gedaan?', 'Wat vindt u het leukste aan uw werk?', 'Hoe komt u aan nieuwsberichten?', 'Hoe kwam u bij de krant terecht?'; vol enthousiasme en nieuwsgierigheid vuren de leerlingen hun vragen op de redacteur af. 'En wat doet u op de dagen dat u níet werkt? Gaat u dan Netflixen?'.

Deze meiden en jongen zijn duidelijk niet op hun mondje gevallen. Dúrven vragen stellen: een eigenschap die bij een job als redacteur goed van pas komt!

Meer berichten