Moeite om geldzaken op orde te krijgen? Humanitas West-Friesland helpt

Algemeen

REGIO - Geldzaken of administratie bijhouden is niet voor iedereen altijd even makkelijk. Door omstandigheden kan je makkelijk het overzicht kwijtraken. Bijvoorbeeld na het overlijden van een partner, bij een scheiding, of wanneer je werkloos wordt of bent. Slecht inzicht in de administratie leidt vaak tot andere, grotere problemen. Daarom is het goed om zo snel mogelijk hulp te vragen, zodat je weer snel zelfstandig je financiën kan regelen. Door de economische gevolgen van de corona-pandemie neemt het aantal mensen met financiële problemen verder toe.

Vrijwilligers van Humanitas West-Friesland helpen om financiële zaken weer op orde te brengen en op orde te houden. Niet één keer, maar zo vaak als nodig. Zij zijn hiervoor geschoold. Elke vrijwilliger heeft bovendien geheimhoudingsplicht en moet onder meer beschikken over een Verklaring Omtrent het Gedrag.

Vrijwilligers van Humanitas nemen de administratie niet over; de deelnemer blijft zelf verantwoordelijk en maakt zelf de keuzes. Bijna iedereen die Humanitas heeft bijgestaan, voelt zich na korte tijd enorm geholpen en na langere tijd kunnen mensen vaak weer zelfstandig verder. De vrijwilligers ondersteunen bijvoorbeeld bij het ordenen van administratie en het in kaart brengen van inkomsten en uitgaven, het schrijven van brieven naar instanties of advies bij ‘lastige’ rekeningen of brieven. Ook geven de vrijwilligers tips voor zuiniger omgaan met geld en helpen zij bij het aanvragen van inkomensondersteuning of kwijtscheldingen.

Thuisadministratie is de grootste activiteit van Humanitas, maar de vrijwilligers helpen ook mensen in West-Friesland bij opvoeden en eenzaamheid. Behoefte aan onze ondersteuning? Neem dan contact op via e-mail ta.west-friesland@humanitas.nl of telefoon 06-53823474 / 06-13122710. Kijk ook op www.humanitas.nl.