Fred Perrier (61) ruim veertien jaar chauffeur bij Dierenambulance Hoorn e.o.

Algemeen
"In mijn beginjaren huilde ik bij wijze van spreken om elk overleden katje. Nu ga ik daar wat makkelijker mee om, merk ik."
"In mijn beginjaren huilde ik bij wijze van spreken om elk overleden katje. Nu ga ik daar wat makkelijker mee om, merk ik." Foto: vincentdevriesfoto.nl

HOORN - Hij is al bijna drie jaar voorzitter en ruim veertien jaar als chauffeur vrijwilliger bij de Dierenambulance Hoorn e.o.. Fred Perrier (61) uit Hoorn krijgt er naar eigen zeggen ontzettend veel voor terug. Daarom doet hij dit vrijwilligerswerk al zo lang met plezier. “Natuurlijk maak ik ook veel heftige dingen mee”, moet hij toegeven. “Maar wanneer ik bijvoorbeeld een kat die al lang vermist was terug kan brengen bij de blije eigenaar, geeft dat veel voldoening. En het klinkt misschien gek, maar ook wanneer ik een dier uit zijn lijden kan verlossen, voelt dat goed. Na al die jaren waarin ik veel heb meegemaakt, vind ik mijn werk nog altijd leuk. Dieren helpen, op welke manier dan ook, dat is waar ik het allemaal voor doe.”

Dierenambulance Hoorn e.o. biedt al ruim 33 jaar eerste hulp bij aangereden en zieke huisdieren in de zeven West-Friese gemeenten. “Deze dieren brengen wij naar een dierenarts en daarna, als de eigenaar niet bekend is, brengen wij de dieren naar Dierentehuis Hoorn. Dat geldt alleen voor honden en katten. Gewonde of zieke dieren uit de natuur, zoals vogels en egels, brengen wij naar De Bonte Piet in Midwoud. Verder vangen we zwerfhonden en -katten die we vervolgens naar het dierentehuis brengen. Dit gebeurt altijd in overleg met Amivedi, het meldpunt voor vermiste en gevonden huisdieren, én met het dierentehuis zelf.” Ten slotte kunnen mensen de Dierenambulance ook inschakelen als zij met hun huisdier naar de dierenarts moeten en zelf geen vervoer hebben, de zogenaamde doktersritten. Donateurs van de Dierenambulance krijgen korting op de ritprijs. Het opruimen van overleden dieren in de natuur is de verantwoordelijkheid van de gemeenten, Rijkswaterstaat of Waterschappen. “Uitzonderingen maken wij voor grote vogels zoals zwanen als zij gevaar voor het verkeer opleveren.”

Niet van steen

“Veel mensen hebben geen idee van wat wij allemaal meemaken”, gaat Fred verder. “De meest heftige dingen kan ik niet tot in detail vertellen, maar neem van mij aan dat het soms echt geen pretje is. Na zo’n heftige gebeurtenis praten we als team van de Dierenambulance veel met elkaar. Dan zijn we er voor elkaar. Toch merk ik wel dat het ‘went’. In mijn beginjaren huilde ik bij wijze van spreken om elk overleden katje. Nu ga ik daar wat makkelijker mee om, merk ik. Wat ik wel nog altijd een moeilijk moment vind, is wanneer ik de eigenaar moet bellen van een overleden kat. Vooral als er kinderen bij betrokken zijn, komt dat vaak hard binnen. Ik ben niet van steen. En dat we geen ijzer met handen kunnen breken, geldt natuurlijk ook voor ons. Een watervogel met een gebroken vleugel bijvoorbeeld, laat zich heel moeilijk vangen. Natuurlijk gaan we er altijd voor de volle honderd procent voor, maar als het écht niet lukt, moeten we het opgeven. Geen gemakkelijke keuze die je dan moet maken, maar ook dat hoort bij ons werk. Het effect van het vuurwerkverbod afgelopen oud en nieuw hebben we trouwens wel duidelijk gemerkt. Er waren die avond en nacht veel minder dieren in nood of vermist dan andere jaren. Wat dat betreft heeft de maatregel voor de dieren dus wel geholpen.”

Vrijwilligers

Dierenambulance Hoorn e.o. kan het met de dertig vrijwilligers die op dit moment in touw zijn allemaal ‘rondbreien’, maar extra helpende handen zijn zeker welkom. Zeker in de drukste periode van het jaar, van april tot eind juli, wanneer er veel jong grut is. “We zijn sowieso op zoek naar een pr-medewerker en een secretaris. En daarnaast kunnen we chauffeurs, bijrijders en centralisten heel goed gebruiken. Op de ambulance rijd je altijd met z’n tweeën. Zelf draai ik elke week een dienst van 24 uur. Dus ja, als er spoed is, moet ik er ook ‘s nachts weleens op uit. Gelukkig komen de meeste meldingen overdag binnen. Dat gebeurt bij de meldpost. De vrijwilliger die daar werkt - de centralist - belt vervolgens de chauffeur. Die haalt de bijrijder op en dan rijden we naar de plek waar we moeten zijn. Het is daarom handig als chauffeurs en bijrijders in de gemeente Hoorn wonen, omdat we dan sneller op locatie kunnen zijn. De centralisten werken door heel West-Friesland vanuit huis. Een gezamenlijk onderkomen hebben we dus niet, maar dat staat wel op ons wensenlijstje. We zijn ermee bezig in ieder geval.”

Afhankelijk van donaties

Dierenambulance Hoorn e.o. kan haar werk doen dankzij de vrijwilligers, maar zonder donateurs, giften en sponsors kunnen de vrijwilligers niets. “Daar zijn we echt afhankelijk van. Op dit moment redden we het financieel, maar het is zeker geen vetpot. Wij beschikken over twee ambulancewagens, die we in bruikleen hebben gekregen van Stichting Dierenlot. Daar zijn we uiteraard heel blij mee. Het onderhoud aan de wagens, die gemiddeld 75000 kilometer per jaar rijden, kost veel geld en we gebruiken elke dag materialen als handschoenen, mondkapjes, handgel, handdoeken, verbandmiddelen en ander werkmateriaal. Iets waar veel mensen denk ik niet bij stilstaan, maar het moet wél allemaal betaald worden. Donateurs en sponsors mogen zich dus altijd melden”, lacht Fred. “Sinds 2017 zamelen we zelf oude kleding in, in samenwerking met Dierenlot. Herbruikbare kleding, textiel en schoenen kunnen in dichtgebonden zakken ingeleverd worden bij het verzamelpunt aan de Cypres 5 in Hoorn. De kleding wordt doorverkocht, deels als tweedehands kleding en anders voor recycling. De opbrengst daarvan is voor de Dierenambulance. Ook oude mobieltjes en cartridges kunnen hier gebracht worden; de opbrengst daarvan gaat naar Dierenlot.”

Dierenambulance op schoolplein

Leuk om te weten: Dierenambulance-vrijwilligers geven regelmatig voorlichting op (basis)scholen in de regio. “Spelenderwijs maken we kinderen bekend met ons werk en delen we onze liefde voor dieren. Scholen die interesse hebben, kunnen via de website contact met ons opnemen.”

Interesse in vrijwilligerswerk bij de Dierenambulance? Kijk op www.dierenambulancehoorn.nl voor meer informatie. Op de site kunnen geïnteresseerden zich via een formulier aanmelden. “Dat je gek op dieren bent, is uiteraard een must”, benadrukt Fred.

Meer informatie? Kijk op bovenstaande website. Daarnaast is Dierenambulance Hoorn e.o. actief op Facebook, Twitter en Instagram. Hierop worden bijvoorbeeld gevonden dieren gedeeld waarvan de eigenaar gezocht wordt. Dierenambulance Hoorn e.o. is zeven dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. Is er een dier in nood? Bel dan 0229-245353.