Rabobank weg in Nieuwkoop en Kaag en Braassem

Nieuws
De Rabobank bij 't Oog gaat verdwijnen.
De Rabobank bij 't Oog gaat verdwijnen. (Foto: Writing4U.nl)

NIEUWKOOP/KAAG EN BRAASEM– De Rabobank sluit haar vestigingen in de gemeenten Nieuwkoop (Kennedyplein 5) en Kaag en Braassem (Het Oog 1 in Roelofarendsveen). Het is een verdere verarming van deze middelgrote gemeenten en roept de vraag op, wat de volgende dienstverlening is, die uit deze gemeenten verdwijnt. Burgemeester Robbert-Jan van Duijn van de gemeente Nieuwkoop presenteert echter een plan om inwoners te helpen. 

JOEP DERKSEN

Niet voor iedereen is het verdwijnen van een fysiek kantoor van de Rabobank een enorm probleem. Pensionado Hermien Blommers zal er geen traan om laten; ze heeft al jaren geen voet gezet binnen een bankkantoor. ,,We zijn daar niet van; we bankieren via internet. Maar voor oudere mensen vind ik het wel een punt. Hoe doen zij voortaan het afhandelen van bankzaken? Dan ben je al snel aangewezen op een kind.’’

De gemeentebesturen van beide plaatsen is om een reactie gevraagd over het verdwijnen van de Rabovestigingen. Een woordvoerder van het gemeentebestuur van Kaag en Braassem stelt: ,,Het pand is van de Rabobank Regio Groene Hart Noord. Zij gaan in beginsel over een mogelijke nieuwe functie. Wij spelen geen rol in het beleid van de Rabobank.’’ Een woordvoerder van Nieuwkoop geeft aan: ,,Naar wij hebben begrepen houden ze wel een kleiner steunpunt voor geplande gesprekken met cliënten in Nieuwkoop. De ruimte die de Rabobank in Nieuwkoop verlaat, is onderdeel van een groter complex waarin ook twee winkels en een kantoor zijn ondergebracht.’’ Is dit een kans voor sociale woningen aan het Kennedyplein? ,,Als eigenaar van het gebouw bezien we de mogelijkheden. Gelet op de locatie en het feit dat er drie andere huurders zijn in het gebouw, ligt omvormen naar sociale woningbouw niet direct voor de hand.’’

Loket voor Oplossingen

Burgemeester Robbert-Jan van Duijn van de gemeente Nieuwkoop laat weten dat de sluiting van de Rabobankvestiging in Nieuwkoop past in een trend, die al jaren aan de gang is. ,,In deze tijd gaat alles maar weg of komt op een grotere afstand te staan.’’ Hij heeft daarom het initiatief genomen om een ‘Loket voor Oplossingen’ in te stellen; dit najaar gaat dit loket van start. Het gemeentebestuur gaat de problemen en uitdagingen van de inwoners niet zelf oplossen, zo geeft de burgemeester voor de duidelijkheid aan. ,,We zijn als overheid geen geluksmachine. Het Loket voor Oplossingen is voor inwoners, die ergens mee zitten, waarbij we hen kunnen door leiden naar de plek waar ze naar toe moeten.’’

Het idee om dit loket op te zetten ontstond al voor het nieuws van het verdwijnen van de Rabobank, maar die teloorgang van weer een verdwenen vorm van dienstverlening is wel een bevestiging, dat het nodig is om inwoners als gemeente bij te kunnen staan. Van Duijn: ,,Er komen wel eens mensen aan de balie, die we ‘personen met verward gedrag’ noemen. Ik vroeg mezelf af: ‘Is dat echt zo’, of moeten deze mensen even bij de hand genomen worden om door het hele bos van bureaucratie de weg te vinden?’’

Een vrouw, die bij de gemeentelijke balie komt klagen over een kapotte wasmachine, kan een signaal zijn, dat er eigenlijk andere dingen spelen. Van Duijn: ,,We moeten er voor zorgen, dat die vrouw terecht kan bij de instanties waar ze moet zijn. Dat ze goede zorg krijgt, als ze die nodig heeft en dat de wijkagent een keer langskomt om te kijken of alles goed gaat.’’ Het Loket voor Oplossingen kan daar aan bijdragen. De burgemeester: ,,De overheid moet eerlijk, begripvol en zinvol zijn. Het zijn onze inwoners en we hebben een bepaalde verantwoordelijkheid. Zeker in een tijd, dat alles maar weggaat of op een grotere afstand komt te staan, zoals de Rabobank.”

Meest gelezen


Lees nu de laatste editie van de digitale krant

Agenda