Jan Sijtsma heeft benzine in de aderen

Algemeen
Jan Sijtsma met zijn grote trots: de prachtige rood-beige Isabella coupé.
Jan Sijtsma met zijn grote trots: de prachtige rood-beige Isabella coupé. (Foto: Mary Brommer)

HOOGWOUD - Jan Sijtsma is een pensionado die niet achter de geraniums zit. We treffen Jan in zijn werkplaats in Hoogwoud aan een bakkie koffie en e-sigaret. Een rustige man. In zijn showroom zien we prachtige gerestaureerde old-timers staan. Verschillende type Borgwards en een tweetal Mercedessen.

” Kies er maar eentje uit”, zegt Jan “dan gaan we een ritje maken”. We kiezen een prachtige rood-beige Borgward Isabella coupe. Wat een beauty! En daar gaan we. We rijden door het landelijke, pittoreske Hoogwoud. De lucht helder blauw en de wolken prachtig wit. Over landweggetjes langs wuivende knotwilgen en weilanden met paardenbloemen en koeien Een heerlijk ritje door een prachtig oer Hollands landschap. De auto rijdt als een zonnetje. Mooier kan het niet.

Melkmonsters

Jan kwam in 1943 ter wereld in het ziekenhuis van Alkmaar. Het gezin Sijtsma bestond uit twee zussen en een broer. Een echt arbeidersgezin. Zijn vader werkte voor boeren in Noord Holland. Het gezin verhuisde van werk naar werk en dus van boerderij naar boerderij. Toen Jan 6 jaar oud was streek het gezin permanent in Heerhugowaard neer. Na de basisschool ging Jan naar de LTS. Na 3 maanden LTS hield Jan het voor gezien. Houtbewerking en smeden was niets voor hem. Jan is 14 jaar als hij gaat werken bij Kramer’s Zuurkoolfabriek. Maar hij is nog te jong en moet van de leerplichtambtenaar weer terug naar school. Die plaatst hem in de zevende klas van de basisschool. Na drie keer weggestuurd te zijn start Jan op 15 jarige leeftijd in 1957 met een baan waarbij hij melkmonsters moet nemen. De melkmonsters waren nodig om het vetpercentage te meten. In de begintijd molk er nog maar één boer met een melkmachine. Na 8 jaar nog maar één boer met de hand.

Sleutelen

In zijn vrije tijd begint Jan al jong te sleutelen aan fietsen en brommer. De techniek van motorvoertuigen heeft zijn aandacht en laat hem niet meer los. Hij vindt het leuk om oude auto’s op te knappen en te onderhouden. Toen de vriend van zijn zus met een Borgward aan kwam rijden was de liefde voor dit merk geboren. Op 20-jarige leeftijd kocht Jan zijn eerste eigen Borward. De prijs van een Borgward kelderde in 1961 enorm omdat de fabriek failliet ging. Men dacht dat er geen onderdelen meer te krijgen zouden zijn. Voor Jan de ideale gelegenheid om goedkoop zijn eerste Borgward aan te schaffen. Borgward was een Duits automerk dat van 1939 tot 1961 heeft bestaan. Opgericht door Carl Borgward in Bremen. Even was Borgward de op een na grootste automaker van de Bondsrepubliek Duitsland. In totaal werden iets meer dan een miljoen auto’s geproduceerd. Van de Isabella coupe zijn er 9500 gebouwd.

Isabella coupé

De prachtige rood-beige Isabella coupé kocht Jan in Velserbroek. De vraagprijs was 13.000 gulden. Dat vond Jan te veel. Na een jaar belde de eigenaar hem weer op. Jan kon hem kopen voor een bedrag van 6.500 gulden en hij kreeg er nog een gewone Isabella bij. Een prachtige koop. Toch duurde het nog 10 jaar voordat Jan aan de restauratie begon. Twee jaar van sleutelen, lassen, spuiten, onderdelen zoeken volgden. Voor de kenners: de Isabella coupe heeft een cilinderinhoud van 1493cm3, een topsnelheid van 150km/uur, 75 PK en een koppel van 115Nm. 

Een auto restaureren vergt heel veel tijd. Vele zaterdagen en zondagen zijn doorgebracht in de Hoogwoudse werkplaats. En als je dan ziet dat de showroom vol staat met gerestaureerde auto’s, dan weet je dat we te maken hebben met een man waar geen bloed maar benzine door zijn aderen stroomt.