Eerste Koggenlandse ‘Schooldag van de duurzaamheid’

Algemeen
De leerlingen van de Grosthuizerschool waren lekker buiten aan de gang.
De leerlingen van de Grosthuizerschool waren lekker buiten aan de gang. (Foto: Theo Annes)

In de gemeente Koggenland vond vrijdag 5 maart voor het eerst de ‘Schooldag van de duurzaamheid’ plaats, op scholen in Grosthuizen, De Goorn, Obdam, Hensbroek en Ursem. 

De schooldag omvatte een leuk en leerzaam programma over duurzaamheid voor basisschoolleerlingen. De kern van het programma was dat kinderen spelenderwijs leren wat duurzaamheid betekent en hoe zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een leukere, eerlijkere en schonere wereld. 

Het programma begon op alle deelnemende scholen hetzelfde: kinderen bekeken een introductiefilmpje van wethouder Bijman. De wethouder nodigde kinderen vervolgens uit om aan de slag te gaan met de ‘Schoolplein Safari’: kinderen onderzochten hoe groen het schoolplein op dat moment was. Vervolgens mochten kinderen bedenken hoe het schoolplein nog groener en duurzamer kan worden gemaakt en dit uitwerken in een plan. Het beste plan van de deelnemende scholen werd beloond met een prijs.

Aansluitend keken alle leerlingen naar de film ‘De 7 Wereldwensen van Sem&Saar’. In deze film neemt weerman Reinier van den Berg de kinderen mee om vanuit de ruimte naar de aarde te kijken. Met mooie beelden en muziek zagen en hoorden kinderen wat duurzaamheid betekent voor de aarde, voor hun buurt en natuurlijk voor hen zelf thuis. Daarna doorliep elke deelnemende school een op maat gemaakt programma.

Junior Global Goals

Het gehele programma stond in het teken van de 7 Junior Global Goals. Deze vormen de opstap naar de 17 ‘volwassen’ Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De doelen zijn zo geformuleerd dat ook kinderen begrijpen wat duurzaamheid betekent. De 7 Junior Global Goals zijn: Gezond & Happy, Beter Benutten, Schone Energie, Schone Natuur, Gezonde Bron, Alles Rond en Goed met Geld.

Activiteiten op scholen

Er vonden vele verschillende activiteiten plaats, de kinderen gingen vooral zelf aan de slag. Ze leerden bijvoorbeeld over afval recycling, de zuivering van water, ze gingen op onderzoek of het schooldak geschikt is voor zonnepanelen, ze doken de wereld in van de textielindustrie en ervoeren hoe ze daar als kind zelf een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Ook ervoeren kinderen het belang van een groene omgeving.

Meer weten over de Junior Global Goals? Zie http://www.juniorglobalgoals.nl.