Geruisloos 1 op 38 rijden met nieuwe Kuga

Algemeen
Verkoopadviseur Bert Ploeg van Dekkerautogroep, de Ford dealer met acht vestigingen door heel Noord-Holland, bij de nieuwe Kuga.
Verkoopadviseur Bert Ploeg van Dekkerautogroep, de Ford dealer met acht vestigingen door heel Noord-Holland, bij de nieuwe Kuga. Foto: Dirk Karten

Rodi Media autoredacteur Dirk Karten stapte bij Dekkerautogroep in de nieuwe Kuga. We testen de Plug-In Hybrid uitvoering met 2.5 liter benzinemotor. Die levert, in combinatie met de elektromotor, 225 pk.

Rij-test nieuwe Ford Kuga Plug-In Hybrid

REGIO – ‘Houd handen aan het stuur’. De melding op het digitale display laat niets aan duidelijkheid te wensen over. We rijden echter bewust ‘handenloos’ met 100 km/uur. Niet omdat we de dieprood glanzende Ford Kuga met 1200 km op de teller in de vangrail willen boren. Maar om de werking van het uitgekiende systeem te controleren waarmee we veilig op het juiste wegvak blijven rijden. Alsof onze testauto, de nieuwe Kuga in Plug-In Hybrid uitvoering op rails rijdt, blijven we doorrijden. Al is het toch beter mét handen aan het stuur uiteraard.

“Alsjeblieft, hier is de sleutel. Nou ja, zoals je bij Ford gewend bent is ook deze splinternieuwe Kuga uitgerust als keyless entry-uitvoering”, zegt verkoopadviseur Bert Ploeg van Dekkerautogroep, de Ford dealer met acht vestigingen door heel Noord-Holland. De nieuwe loot aan de Ford stamboom staat imposant stoer bij de laadpaal te wachten. Ondanks dat de nieuwe Kuga langer en breder is dan zijn voorganger, oogt hij sportiever, chiquer. De Focus lijn is herkenbaar bij de nieuwkomer.

De weg op

“Je krijgt de Kuga Plug-In Hybrid in ST-Line uitvoering mee. Onder de motorkap huist een 2.5 liter benzinemotor die in combinatie met de elektromotor 225 pk levert”, licht Bert toe. Bij de Forddealer wordt veel verwacht van de nieuwe SUV/crossover. “De Kuga is voor een brede doelgroep. Van familieauto (standaard bagageruimte 645 liter tot 1530 liter) tot stijlvol model voor de zakelijke rijder. En vergeet niet de lage CO2 uitstoot (26 g/km) voor wie een auto zoekt met een positieve ecologische voetafdruk. En wat dacht je van de zeer concurrerende prijs?” Ho, beste Bert! Dat komt later aan de orde. Eerst maar eens de weg op. 

Rijgedrag

De autoredactie reed al in aardig wat van dergelijke modellen. Opvallend is dat toch ieder merk zijn eigen identiteit neerzet. Zo is Ford er (weer) in geslaagd het fijne rijgedrag waar het merk bekend om staat, ook aan de nieuwe Kuga mee te geven. De auto stuurt aangenaam direct en soepel. Dankzij de hogere zitpositie voel je je koning(in) op de weg. De stoelen in onze ST-line versie zitten Ford-eigen: perfecte ondersteuning. Al had het zitgedeelte iets langer gemogen.

Afwerking en ruimte

De afwerking is ‘des’ Fords: gemaakt voor jarenlang probleemloos gebruik. Knoppen, afwerking, stuur, alles voelt solide. Fraai is de kevlar afwerking in het dashboard. Net als het subtiele rode stiksel in stoelen en stuurwiel. De Kuga biedt ook achterin een zee aan ruimte. De achterbank is in totaliteit te verschuiven voor wie nog meer beenruimte wenst.

Zoals de meeste soortgenoten heeft ook de Kuga automatische transmissie. We rijden weg van de parking bij Dekkerautogroep op de elektramotor. “Je hoort een beetje nu een motorgeluid. Dat is gedaan om mensen te waarschuwen”, voegt Bert nog toe.

Rijgeluiden? Welke?

Soepel schakelt de achttraps automaat op en we zoeven de weg op. Je zou verwachten dat de hogere carrosserie (1.66 m zonder dakrails) meer wind vangt en dus rijgeluiden veroorzaakt. Ford bedacht daartegen Active Noise Control. Een technologie waarmee een onhoorbare ‘witte ruis’ wordt gecreëerd die ongewenste geluiden absorbeert. Hoe het werkt of heet, daar zal de Ford-eigenaar waarschijnlijk niet wakker van liggen. Maar het werkt super. Pas als je diep het gaspedaal indrukt en wegspuit met de kick-down in de toeren, hoor je motorgeluiden. Wie de rechtervoet beheerst, zal in een zalige stilte urenlang zorgeloos toeren.

We kunnen nu alle Ford-snufjes uitleggen, zoals het Co-Pilot 360 systeem waarmee verkeersborden worden herkend, je veilig op je weghelft blijft of zelfs waarschuwt als je tegen het verkeer in rijdt, maar dan gaan we niet tot in detail doen. Maak daarvoor zelf maar een proefrit met de nieuwe Kuga. Het is gewoon teveel om op te noemen.

Inparkeren feestje

Wat wel duidelijk is: alles staat in dienst van zo veilig en makkelijk mogelijk rijden. Parkeren? Je moet een blind paard zijn wil je nog wat raken dankzij uitgekiende waarschuwingssystemen. Achteruit inparkeren is een feestje met de camerafunctie. Vooruit rijden is dat nog meer. Zo geven centrale display en digitale dashboard een scheepslading informatie door. Het ‘zwevend dashboard’ geeft in projectie onder meer info over verkeersborden. Helder en zoals het hoort domineert de snelheidsmeter. Met rechts daarvan tevens de melding hoeveel kilowatt je verbruikt met de elektromotor. En wat je weer terugwint bij het remmen.

Remcoach: 97% 

De pop-up ‘remcoach’ geeft de omgezette energie door bij het afremmen. Zo hebben we tot 97% kunnen teruggegeven. Weer een slimme vinding die uitnodigt tot zuinig rijden. En dat kan je met de Kuga! Je schakelt makkelijk tussen de verschillende elektrische voertuigmodi (EV). Rij je op het vermogen van de elektrische motor (tot 56 km ver), de benzinemotor of een combinatie van beide, de Kuga springt superzuinig om met de benzine/stroom. Je moet er toch nog altijd aan wennen: cijfers die aangeven dat je gemiddelde verbruik 2.6 liter per 100 km is. Dat is 1 op 38,4 km! Leve de hybridetechnologie! Lachen aan de pomp. Of tijdens het maximaal zes uur opladen.

Verbruik

Oké, we geven het toe. Door het imposante vermogen van 225 pk, ga je gegarandeerd als eerste weg bij het stoplicht. Dan verbruikt de 1744 kg zware Kuga natuurlijk meer. Ford geeft officieel 5 liter per 100 km op. Maar dat is nog altijd 1 op 20! Wie slim rijdt, zal naar onze mening echt eerder 1 op 25 kunnen rijden, als het al niet zuiniger is. Ook goed om te weten: de Kuga mag 1200 kg trekken!

Prijs

Komen we bij een belangrijk puntje: de prijs. De Plug-In Hybrid staat vanaf 36.195 euro rijklaar voor je deur. Natuurlijk veel geld. Maar daar staat enorm veel auto én slimme onderhuidse techniek tegenover. Wat dat allemaal is: vraag maar aan de Ford adviseur. En vergeet niet te genieten bij de proefrit. Maar pas op: de nieuwe Kuga palmt je in met zijn charme én zuinigheid. En met dat laatste kijk je heel anders aan tegen de aanschafprijs.

Voor meer informatie:  www.dekkerautogroep.nl

Afbeelding
Fraai digitaal dashboard.
Genoeg ruimte.
Afbeelding
Achterin een zee van ruimte voor de passagiers.
Stekkerrijden = voordeelrijden!
Afbeelding