Belangen Vereniging Ilpenstein pleit voor veilige doorsteek

Algemeen
Hanneke (links) en Anneke willen dat de doorsteek veilig blijft voor voetgangers.
Hanneke (links) en Anneke willen dat de doorsteek veilig blijft voor voetgangers. (Foto: Rodi Media/MvS)

LANDSMEER - Belangen Vereniging Ilpenstein (BVI) maakt zich zorgen om een niet onbelangrijk onderdeel uit het Masterplan Havenzathe: de smalle doorsteek tussen Ilpenstein en het winkelcentrum. Er heerst daar een onoverzichtelijke situatie en omdat de doorsteek steeds vaker door fietsers en brommerrijders wordt gebruikt liggen ongelukken op de loer. "Er moet een oplossing komen voor de veiligheid van de wandelaars, maar ook van de fietsers en brommerrijders."

De doorsteek is 4,50 meter breed en amper 23 meter lang. Maar het is een veelgebruikte doorgangsroute waar van alles gebeurt, waar diverse gebruikers samenkomen en waar dus ook van alles kan misgaan. Winkelend publiek dat met de auto komt blokkeert garages, bewoners rijden vanuit garages de weg op, vracht- en geldwagens rijden achteruit, auto's worden even snel voor de pinautomaat gezet, er wordt met winkelwagentjes gelopen en om de situatie nog onoverzichtelijker en rommeliger te maken wordt de doorsteek in toenemende mate benut door fietsers en brommerrijders.

Reden genoeg voor BVI om het sein op rood te zetten en op te komen voor de belangen en veiligheid van de wijkbewoners. De uitvoering van het Masterplan volgen ze op de voet, zeker omdat het aanpassen van de doorsteek daarvan een onderdeel vormt.

Anneke van Veen, secretaris van BVI: "Het is daar een wandelgebied, maar er wordt niet gehandhaafd. Er komen daar steeds meer brommers en fietsers, die het voetpad gebruiken. En hard. Laatst ben ik bijna van mijn sokken gereden. Ik kon op tijd een stap opzij zetten. Maar een oudere kan dat niet."

Alles door elkaar

"We willen dat het voor de voetgangers veilig blijft," benadrukt voorzitter Hanneke van Dusseldorp. "Ook voor de fietsers. Zij worden nu gedoogd, maar ook voor hen is het gevaarlijk. Iedereen moet nu uitkijken omdat alles door elkaar loopt. We hebben al regelmatig overlegd met Maarten van der Velde, de stedenbouwkundige die namens de gemeente optreedt. Het plan is nu dat er in de doorsteek een fietsstrook komt. Maar wij willen dan wel dat de snelheid eruit wordt gehaald. Stapvoets rijden zou een oplossing zijn. Of afstappen en een stukje lopen."

BVI heeft de leden bijgepraat en verzamelt eind mei hun meningen. De doorsteek wordt als laatste onderdeel van het plan aangepakt - in principe in 2027. BVI hoopt dat tegen die tijd dé oplossing is bedacht.

Marcel van Stigt