Buitenlesweek bij St. Augustinus

Algemeen
Groep 6 kreeg een werkwoordenestafette.
Groep 6 kreeg een werkwoordenestafette. (Foto: Aangeleverd)

LANDSMEER - Bij 185 basisscholen in Noord-Holland is het vandaag Nationale Buitenlesdag. Traditiegetrouw doet de Landsmeerse school St. Augustinus er ook aan mee. Daar is het zelfs een hele week buitenles.

De hele week zijn er extra buiten lesactiviteiten zoals speurtochtdictee, werkwoordestafette of buiten-tekenles. Schoolleider Alice Jorigas: “Op de Augustinus is buitenles het hele jaar door belangrijk omdat we op onze ‘Gouwe plek’ heel vaak ontdekdagen in de natuur hebben. Want buitenles is niet alleen leuk, maar ook goed voor de ontwikkeling. Natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht dragen bij aan minder vermoeidheid en een betere stemming. Een buitenles biedt ook mogelijkheden voor onze leerkracht om uitdagende lessen te geven. Groep zes kreeg vandaag een werkwoordenestafette. Want we weten ook dat bewegen tijdens het leren niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid is maar het ook een positief effect heeft op cognitieve processen.”

De Nationale Buitenlesdag is een initiatief van IVN Natuureducatie en Jantje Beton. Leerlingen van 185 basisscholen in de provincie Noord-Holland gingen met hun leerkrachten naar buiten om op een verfrissende manier les te krijgen. Dat is twintig procent van alle basisscholen in Noord-Holland. Van taal en rekenen op het schoolplein worden kinderen niet alleen vrolijk, ze bewegen meer, hun concentratie gaat omhoog, de leerstof blijft beter hangen en de buitenlucht is gezond.

De zesde editie van de Nationale Buitenlesdag stond in het teken van de Grote Natuurles. Op vrijwel alle scholen die zich hebben aangemeld, gingen leerlingen botanisch stoepkrijten op het schoolplein om zo meer te leren over biodiversiteit in de nabije omgeving van de school. Door stoepplantjes te omcirkelen en de juiste naam erbij te schrijven, gaven zij dit veelal anonieme groen een naam.

Tijdens de Buitenlesdag wordt aandacht gevraagd voor het belang van leren in de buitenlucht. Nu gebeurt dit nog nauwelijks. Ruim tachtig procent van de basisscholen heeft geen enkel beleid wat betreft het geven van buitenlessen en amper 1 procent van alle lessen vindt buiten plaats, zo blijkt uit nieuw onderzoek van DUO in opdracht van Jantje Beton en IVN.

Zonde, vinden de initiatiefnemers, want leerkrachten zeggen zelf het liefst te zien dat 25 procent van alle lessen buiten plaatsvindt. Ze geven echter aan hiertoe onvoldoende toegerust te zijn. Zij willen meer kwalitatieve, goed voorbereide buitenlessen, de juiste materialen en een fijne omgeving om buitenles te kunnen geven oftewel een groen ingericht schoolplein dat goed dienst kan doen als buitenlokaal.

Zo’n tachtig procent van de schoolpleinen is nu nog een stenen woestijn. Met de Grote Natuurles is dit keer op de Nationale Buitenlesdag aandacht gevraagd voor de waarde van groen in de bebouwde omgeving, in het bijzonder de speel- en leeromgeving van kinderen. Zo staan de stoepplantjes, die tussen de tegels groeien, symbool voor het groen op de versteende schoolpleinen en woonwijken.

De Grote Natuurles is ontwikkeld in samenwerking met Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling (vereniging GDO), het netwerk van lokale natuur -en milieuorganisaties en gemeenten dat samen met burgers en onderwijs werkt aan de duurzame ontwikkeling van hun eigen leefomgeving.

Buitenles is leuk en leerzaam.