Stichting CPOW viert twintig jarig jubileum - 'Kinderen voorbereiden op snel veranderende maatschappij'

Nieuws
Voorzitter College van Bestuur CPOW Erik Abbink spreekt de medewerkers toe op het jubileumfeest van de stichting. (Foto: Han Giskes)
Voorzitter College van Bestuur CPOW Erik Abbink spreekt de medewerkers toe op het jubileumfeest van de stichting. (Foto: Han Giskes) rodi.nl

LANDSMEER - Stichting Confessioneel Primair onderwijs (Stichting CPOW) bestaat twintig jaar. Met ruim driehonderdtachtig medewerkers op zestien verschillende scholen in Purmerend, Waterland, Edam-Volendam en Landsmeer ziet de stichting het als hun taak kinderen klaar te stomen voor de snel veranderende maatschappij. Voorzitter College van Bestuur Erik Abbink: "Verbondenheid, 'je doet er toe' en vertrouwen, dat zijn de kernwaarden van waaruit wij handelen."
Door Shelley Zuizewind
Abbink legt uit: "Onze kernwaarden hebben hun oorsprong in het Christelijk geloof. Deze zijn bepalend voor de manier waarop wij met de kinderen, ouders en medewerkers omgaan. Elkaar met respect benaderen is van groot belang. Daarnaast richten wij ons op het hoogst haalbare op het gebied van kennis en vaardigheden, talentontwikkeling én natuurlijk het welzijn van de kinderen. We hebben de ambitie om het leren bij leerlingen verder te ontwikkelen. We willen ze ‘leren, leren’. Hierdoor is ons onderwijs op de toekomst gericht en worden leerlingen voorbereid op de snel veranderende maatschappij."


Digitalisering

"We leven nu veel meer dan vroeger in een digitale wereld. De schoolborden met krijtjes hebben plaatsgemaakt voor zogenaamde smartboards (schoolborden die op pc van de leerkracht aangesloten worden, red.) Ook heeft elk kind de beschikking over een laptop of een tablet. Daardoor is het onderwijs veel meer gepersonaliseerd geworden. Onderwijs wordt aangeboden op basis van de behoeftes van het kind. Deze digitalisering heeft het onderwijs veel gebracht maar er zijn ook aandachtspunten. Zo zullen we de kinderen blijven aansporen om samen te werken en leren we ze goed communiceren. Natuurlijk is er ook aandacht voor expressieve vakken. Denk daarbij aan muziek, drama en beeldende vorming. Vaak worden deze expressieve vakken gekoppeld aan wat actueel is in de klas. Ook experimenteren we met bewegend leren en stimuleren bijna alle scholen gezond gedrag waaronder het drinken van water."

'Leren om te leren'

"Met 'leren, leren' willen we kinderen aansporen op een eigen manier naar de wereld te kijken. Om veel zelf te gaan ontdekken. Vroeger was het vaak zo dat de leraar aan het woord was en dat de kinderen luisterden. Nu geven kinderen 'les aan elkaar' en soms is het zelfs andersom." Abbink doelt als voorbeeld op de zogenaamde leerling-arena's die zijn ontwikkeld binnen de scholen. "Op jonge leeftijd hebben kinderen al een eigen mening en visie over de manier waarop zij willen en kunnen leren. Wij vinden het daarom van belang dat kinderen met elkaar in gesprek gaan over hun ervaringen met bepaalde leermethoden. De leerkrachten luisteren goed naar deze gesprekken. Vervolgens onderzoeken deze of zij bepaalde leerprocessen kunnen verbeteren. Zo zoeken we met elkaar constant naar de optimale leeromgeving."

Verbetercultuur

En andere manier om op zoek te gaan naar een optimale leeromgeving, is het werken met bordsessies. In het bedrijfsleven ook wel bekend als de lean-methode. "Lean wordt in het bedrijfsleven veel gebruikt om een verbetercultuur te ontwikkelen. Wij reflecteren met deze manier op het onderwijs en onze werkmethodieken, om deze zodoende constant te verbeteren. Omdat dit binnen onze organisatie zo succesvol is, laten we ook leerlingen in de klas een verbetercultuur ontwikkelen. Dus in de klas worden bordsessies georganiseerd door de kinderen. Zij stellen zelf doelen en evalueren deze. Ook in de klas blijkt het een groot succes te zijn!"

Gluren bij de buren

"Eén van onze kernwaarden is verbondenheid", aldus Abbink. "Daarom sturen we binnen onze organisatie ook actief op deze verbondenheid. Zo zijn aan het begin van dit schooljaar leerkrachten van de ene school, bij de andere school gaan kijken in het kader van 'Gluren bij de buren'. Leren van en met elkaar, blijkt zeer effectief. Directeuren overleggen maandelijks met elkaar over actuele zaken en jaarlijks organiseren we een groot evenement waarbij iedereen van de stichting elkaar ontmoet. Onlangs was dat tijdens ons lustrumfeest van 14 december. Alle medewerkers van de stichting waren uitgenodigd om dit samen te komen vieren in P3. Het is een groot succes geworden! De onderwijs pubkwis en de band van Billy Maluw, samen met de grote opkomst, zorgden voor een daverend feest. Ik ben trots om leiding te mogen geven aan deze prachtige stichting! Ik heb er vertrouwen in dat ik, samen met alle medewerkers van CPOW, nog vele jaren goed onderwijs kan bieden aan onze regio."