Politiek Platform Landsmeer - `Gebaseerd op échte feiten`

Nieuws
Politiek Platform Landsmeer‘Gebaseerd op échte feiten’
Politiek Platform Landsmeer‘Gebaseerd op échte feiten’ rodi.nl

In deze politieke rubriek brengen we je achtergrondinformatie en beschouwingen over politieke onderwerpen die voor jou van belang zijn. Of gewoon leuk om te weten. Altijd met een verrassende kijk op de zaak, eerlijk, kritisch en gebaseerd op echte feiten.
De laatste bankvestiging in Landsmeer verlaat het dorp. De Rabobank trekt zich terug en sluit per 2 november haar deuren. De politiek reageert enigszins gelaten, ondanks het feit dat hiermee een belangrijke voorziening definitief uit de gemeente lijkt te verdwijnen.
Klanten van de Rabobank kregen begin deze maand via een brief te horen over de exit. In de brief werd met geen woord gerept over alternatieven voor klanten die niet zonder een fysieke bank kunnen. Verschillende partijen gaven desgevraagd aan te hopen dat de Rabobank zelf met een maatwerkoplossing komt, om zo met name ouderen niet aan hun lot over te laten. Kersverse partij Lijst Hop en Honing ziet het liefst een soort servicepunt in of rond de Keern, de PvdA denkt daarnaast aan bankhulp via bijvoorbeeld het Middelpunt. Lokaal Landsmeer, CDA, GroenLinks en VVD hopen ook op een flexibele oplossing, maar hangen daar (nog) geen specifieke locatie aan. Positief Landsmeer zegt alleen te rekenen op ‘gezond verstand’ bij de Rabobank.
De meeste partijen gaven aan dat desnoods de politiek zich erin moet mengen, als een alternatief uitblijft. Toch wil de ene fractie dat anders aanpakken dan de andere. Lokaal Landsmeer zegt het liefst eventueel zelf actie te ondernemen richting de bank als er geen alternatief komt. CDA en D66 zien wel wat in een stevig geluid via het College van Burgemeester en Wethouders, richting de Rabobank. Lijst Hop en Honing en de PvdA willen wel in gesprek met het College, maar verwachten van hen niet dat onderhandeld wordt met de Rabobank. De VVD vindt dat eerder de gemeenteraad aan zet is, terwijl Positief Landsmeer en GroenLinks op dit moment helemaal geen rol zien weggelegd voor de politiek.
Hoewel de Rabobank haar klanten dus nog niets gezegd heeft over een alternatief, blijkt de bank daar wel al over nagedacht hebben. In een reactie aan de schrijver van deze column liet de bank weten dat er altijd mogelijkheden zijn voor bezoek aan huis of in bijvoorbeeld de Keern, door een ‘mobiele adviseur’ van de bank. Dit als onderdeel van wat ze ‘Bankieren 3.0’ noemen. Daarnaast zal de bank diverse cursussen online bankieren geven, voor klanten die wel de mogelijkheid maar nog geen ervaring hebben, qua online bankzaken regelen. De bank zal klanten nog uitgebreid over deze mogelijkheden informeren, aldus een woordvoerder van Rabobank Amsterdam. De bank geeft trouwens aan in Landsmeer 'minder dan 10 klanten' te hebben die binnen de groep 'kwetsbaren' zouden vallen. En dat daarnaast zeker 90% van klanten tussen 15 en 80 jaar oud, gebruik maakt van mobiel of online bankieren.